sUduT pAnDaNg

sUduT pAnDaNg

Thursday, July 2, 2009

sTArLiTe


ngee....
entry kali nyh tentang bintang...
why so suddenly nk cite sal bintang eh?
well.......i do love look up to the stars...
juz lookup to the stars n believe who u are coz it's quite alrite
(menyanyikan lagu so long goodbye denagn penuh perasaan)
cuma semenjak datang ke maktab nyh..susah bebeno nak dapat tengok bintang..
kalo dok kat umah tu..bukak je pintu depan umah..dok atas tangga.....lepas tu pakai spec..tengok bintang...
sebenarnya aku tak berapa nak tahu sangat pasal bintang ni...walaupun masa sekolah rendah blaja sains...
yang aku taw..star nyh cam diamond in the sky(ciplak lirik lagu twinkle2 little star)
n aku sangat suka pada bintang sebab aku taw yang bintang nyh kuakan cahaya dia sendiri...
mean...bintang nyh independant sifatnya...berbeza dengan bulan yang hanya pantulkan cahaya matahari...

nyh tentang bintang yang aku baca dari Harun Yahya nye web

Bintang-bintang nyh katanya terbentuk melalui pemampatan jirim-jirim gas dan debu di angkasa yang dinamakan "nebula". Kerana itu, nebula ini, mempunyai peranan utama di cakerawala ini. Nebula tidak mempunyai cahaya sendiri seperti bintang. Oleh itu, sukar untuk melihatnya. Ia hanya dapat dilihat apabila gas dalamnya mengeluarkan cahaya atau jika ia memantulkan cahaya daripada bintang-bintang. Kita juga dapat melihatnya apabila ia dilintasi satu sumber cahaya.
Bintang memberikan kepanasan, cahaya dan tenaga. Selain daripada bintang-bintang kecil, terdapat juga bintang-bintang besar. Sebenarnya matahari bukan bintang utama seperti yang kita sangka terdapat banyak bintang-bintang lebih besar daripadanya even bumi kita nyh pon asalnya dari bintang taw...
tape..ty ak wat research skek...aku gtaw eh...

Bintang nyh....kira cam sumber kekuatan aku rasa...cewah..(berfalsafah plak..)
dulu...masa aku blom masok maktab....bulan pose kat umah..
lepas berbuka aku akan lepak kat tangga sambil tengok bintang dengan mak aku....
n my mom akan bagi kata-kata nasihat tyme tu....Itula "star moment" aku.
n sebab hampir tiap2 malam aku akan tengok bintang masa kat umah dulu...aku dream tok buat rumah yang ada loteng n loteng tu punya roof made up of glass so that aku bley baring atas katil sambil tengok bintang...huhuhuh....nanti aku cite sal dream house aku len kali ae.

Aku tak taw laa pasal kedudukan bintang..jenis bintang nyh...tapi aritu masa aku on da way gy UTHM..Aku lalu laa kat Segamat n taw x?Aku rasa 2 laa 1st tyme aku dapat tengok bintang dengan terang yang teramat terangnya.....Sangat chantek sampai mulut aku tak abes2 memuji dan ucap Subhanallah dalam hati sebab that was beautiful scenery i ever seen...Chantek sangat.Unfortunately aku x pkai phone berkamera....huuu...sedey sangat tak dapat capture keindahan tu...

dekat maktab nyh..aku tak taw laa...nape..
bila ada junior baru nak masuk..musti langit akan dipenuhi bintang...
bulan 7 mang bulan bintang bersinar terang ke apa?
does anyone know anything bout this?do tell me...
tol..even masa baru masuk(orientasi-16/7/2007) tu ada la mamat nyh..gunakan bintang sebagai ayat untuk mengorat member klas aku..hahahah...mushy tak?


n last nyte...masa aku dok berjalan dengan chik atiem...
ktorang lalu laa kat Dataran Bestari...kat situ bley tgok bintang dengan sangat jelas..tak yah nak longgak kepala terok-terok...Aku baru bajet nak lepak kat atas tangga tu dengan atiem tapi tengah kitorang berjalan kitorang nampak merpati dua sejoli sedang duduk di hujung tangga n mereka juga sedang menikmati keindahan bintang...
how sweet....hahahahahah
rupanya bintang nyh bukan hanya bley melt kan apa je yang berlentung dengannya malah bley jadik melting factor bagi mereka yang berchenta....
aku tetiba rasa nak berimaginasi jap:

"honey tengok tu..banyaknye bintang"
"aah laa be....chanteknya...."
"honey nak x?be petikkan tok honey...."
"alaa...macam be bley je nak petik... "
"untuk honey..lautan api pon be rela renangi.."
hahahahahahahhahhahahahaha

atim kata : orang suka bintang romantik kot
akuu kata : ae?abeh aku romantik laa???hahahahahahah
aku yg dalam: rindu nak wat sesi bicara hati ngan mak kat tangga sambil tengok bintang..

0 comments:

Post a Comment