sUduT pAnDaNg

sUduT pAnDaNg

Wednesday, July 8, 2009

AkUsCaNdAL


Kan ku berikan semua..
Agar kau gembira sentiasa..
Engkau tetap pergi…
Pergi meninggalkan ku sendiri….
Jangan disimpan tiada rahsia
Katakan saja ku terima
Engkau tetap pergi..
Pergi meninggalkan ku sendiri…
Waktu duka dulu kita lalui bersama…
bahgia bagaikan malam diterangi bintang terang..
hancur hati bila kau undurkan diri..
meninggalkan aku…..
meninggalkanku sendiri…


laptop aku dok main lagu2 hujan....skali kua lagu nyh,aku scandal….lagu nyh membuatkan aku rasa nak menulis sesuatu tentang scandal..
Well scandal nyh hanya aku dengar bila aku da masuk maktab…..before aku tataw laa pasal scandal nyh..yang aku taw scandal tu yang melibatkan datuk2 termasuklah scandal IMF..Huh..yang nyh aku tak minat bincang..takut kena ISA plak kang..yang aku nak bincang nyh..scandal manusia…scandal uda dan dara..be dan honey…ma dan pa…abang dan ayang…chekgu nynah dan chekgu david villa..(contoh..),ummi dan baba..bulan dan bintang….okeh enough!aku nak bincang scandal nyh laa…


Definisi secara literalnya,scandal ialah behavior or an even that people think is morally or legally wrong and causes public feelings of shock or anger.well..itu literal kalo ikot oxford advance dictionary..tapi kalo ikot konsep yang aku nak bawak bincang nyh ialah…perihal atau al kisah 2 orang manusia yang da punya chenta hati tapi berhubungan mesra dengan orang lain.well aku tade nak bawak premis scandal bring more harm than good or scandal bring more good than harm de.aku juz nak kupas benda nyh..ikot fahaman aku..penelitian aku..
Well..aku da tgok beberapa siri scandaling…and aku penah terlibat kot dengan sesi ini.okeh…scandal nyh..bergantung pada prinsip orang actually those yang setia akan memandang legally wrong laa scandal nyh.but those yang tak pesimis dorang anggap scandal nyh satu yang rasional.why?okeh..


Apa yang rasional dan tak rasionalnya scandal nyh..
Kita cerita yang tak rasional dulu..bila cakap soal tak rasionalnya scandal..kita bercakap soal moral dan prinsip..bagi mereka yang bajet mereka bermoral dan berprinsip,mereka nyh tergolong dalam golongan yang setia..tak suka menyakitkan hati orang(konon tak pentingkan diri sendiri).Tak rasionalnya scandal sebab kita da ada chenta hati..tapi kita tamak,kita nak lagi bermesra ngan orang lain seems da tak cukup da kasih sayang chenta hati kita.Kita tak hargai perasaan chenta hati kita yang setia(if dorang pon tak berscandal).


Bila kita berscandal…dua2 ada chenta hati(kebiasaannya) yang kesiannya bila rasa saje2 nak berscandal tu bertukar jadik sayang or maybe chenta..tak ke kesian kat salah sorang yang kena pendam rasa hati?scandal jugak jarang ada kesudahan yang baik.endingnye..ada yang melukakan,ada yang terluka(pergh ayat….)ini yang sedih sebab…waktu duka dulu kita lalui bersama….tyme sedey…duka..lara..scandal akan dicarik…tyme kesunyian..scandal dicarik….tapi bila chenta hati da tak busy….tinggal la scandal nyh….cuba bayangkan kalo tyme scandal tu sedang bergumbira..scandal sorang gy plak ngah bersedey..sape nak comfort dye?sedey an…

Lagi tak bestnye sacandal nyh…..kita jadik penipu beso…ye laa..kita cam bermuka-muka plak an..dengan pakwe/awek kita…dye la kaseh..dye la intan…tapi kat scandal pon sama gak…bila kita cuba nak tutup ketidak jujuran kita…kita pon kencing laa chenta hati kita dengan seribu penipuan…hah,tambah lagi masalah kan…


Tapi sapa nak idop sensorang…sunyi….kalo da chenta hati ngah busy,buat perangai,mengada-ngada…menjengkelkan..menyakitkan hati(walaupun begitu kita masih lagi chenta kat dye..)..sapa nak comfort kita?


So kat sini rasionalnya scandalling nyh....bila kita kapel…..perangai masing2 akan berubah…rasa cam pasangan kita tu da mutlak kita while not.bila da bajet pasangan kita tu laki or bini kita mula laa kuakan sifat2 seperti cemburu..tak faham bahasa….gedik terlampau…kuat merajuk sampai rasa nak tampo je muka dye(contoh..)kekadang tyme berkawan kita tend 2 faham perasaan and situation kawan kita tu..tapi bila da kapel..da rasa kapel kita 2 mutlak kita..kita tamaw faham situasi..tamaw faham hati n perasaan kapel kita n this lead to scandal coz scandal kita nyh tade kuasa mutlak pada kita..jadik..bila kita spill apa2..scandal kita more faham…
Bestnye scandalling nyh ialah kita dapat kawan yang faham kita tapi bukan kawan yang kasar tapi empuk dan lembut(sebab kita bley tumpang bermanja dengan panggilan2 chenta qaseh…nak mengada-ngada pon senang)


Lagi..scandal nyh sebenarnya bley dikatakan emergency plan..bayangkan kita berchenta sakan ngan kapel kita sekali dye blah dari idop kita…at least kita ada crying shoulder to lean on(atau kita rembat je alang2 da idop single balik?).lagi satu..takkan nak limitkan life kita hanya untuk satu guy/girl while blom tentu dye yang tercipta untuk kita….so,kita kena grab peluang nyh…orang tua2 kata,berkawan biar beribu..berchenta biar satu…scandal tu masuk kategori kawan kot(lantak laa ko nak terluka ke…yang penting chenta hati aku satu je..who cares ko terluka….kita saling menggunakan antara satu sama lain an?)


Hah….itulah pro n con scandal nyh pada aku…secara konklusinya aku tade pendirian yang jelas pasal scandal nyh..aku sokong scandal nyh sebab idop bagi aku kena rasional…scandalling nyh ada side yang rasionalnya .tapi aku tak sokong gak sebab benda nyh melibatkan pendirian aku yang caye what goes around comes around..harini kita lukakan orang yang ada dengan kita bila kita ngah berduka…nanti sampai masa kita plak dibalas camtu dan rasa sakit hati tu kompem sangat sakit(macam luka kena curah ngan cuka dowh..)

Hujan:hancur hati bila kau undurkan diri..meninggalkan aku..meninggalkan daku sendiri
Aku :yang hang bodoh pi menggatai ngan bini orang awat?dah sah2 laa dye sayang laki dye lebey dari hang…bingai…

0 comments:

Post a Comment