sUduT pAnDaNg

sUduT pAnDaNg

Monday, July 13, 2009

LaSkAr PeLaNgI


Muahahah...dengan kereknya aku nak gtaw yang impian aku untuk memiliki Laskar Pelangi dah tercapai!sabtu aitu zahid gy kl..aku kirim kat dye soh beli dulu.thanx r bro...selain daripada itu aku gak ngan bangganya nak gtaw aku da beli breaking dawn.thanx to ayu coz tolong belikan dulu....maaf r x kasik caj perkhidmatan..heheh...
well,breaking dawn aku tak bce gy..eclipse pon...aku baca lambat gy kot....Dilema Melayu Islam lak aku nak bawak bekalan ke port dickson isnin nanti.Itu mukadimah.. sebab perkara pokok yang aku nak wat ialah mengulas Laskar Pelangi...
Laskar Pelangi buat aku nak menyanyi sebab ada lagu Nidji tentang laskar pelangi n bertajuk laskar pelangi gak..aku gile suka lagu tu...tapi laskar pelangi versi movie tak penah lagi aku tonton tapi bila aku baca review tentang novelnya kat satu blog nyh,aku nekad nak dapatkan karya Andrea Hirata nyh...penulis rambut retiau(mee maggi) yang mengabadikan cite gang laskar pelangi dengan gaya tulisan sempoi,sinis,intelektual,lucu,analatikal,mencetus emosi n motivasi,jujur,kekadang x logik skek,idealistik dan berfakta..

sekali baca..aku puas nak pastikan what kind of person he is...dye nyh..gile kuat baca..aku sampai terkedu dengan segala macam fakta dye kuakan...nama saintifik bunga laa kua..apa budak landskap ke?unsur dakwah...teologi...teori sosiologi dan psikologi yang kua secara tak langsung...fakta2 fizik,mate,geografi,kimia,sejarah,lagenda inggeris dan indon,teknik belajar...gila seyh dye nyh!
itu pandangan aku tentang gaya tulisan dye..
cite nyh actually cite pasal 11 kanak2 sekolah muhammadiyah(agama) yang miskin..underclass yang sangat sengkek..dan aku menangis sebab bley bayangkan kesusahan masyarakat belitong...melayu tipikal yang hidup terbelenggu dengan kemiskinan.bagaimana pelajaran dapat menjadi batu loncatan untuk mengeluarkan mereka dari kepompong miskin tegar.realiti hidup orang melayu kat pedalaman yang keringat dikerah untuk alas perut anak2 yang berderet macam batang mancis...beza kaya dan miskin....beza hidup anak miskin kampung dengan anak kaya yang celik mata hanya taw mintak itu mintak ini.hidup kekurangan tapi masing2 terang hati..ada keistimewaan masing2..ada cerita masing2.

membaca novel nyh masa baru balik latihan panton tengah2 malam buta,masa abang misai sedang berucap pagi tadi tak halang aku untuk feel dan tenggelam dalam dunia belitong...dunia laskar pelangi sebab kisah tempat itu satu realiti yang ditulis secara jujur.
membaca novel nyh mengingatkan aku pada October Sky.Sama tapi tak serupa....sama sebab kisah bagaimana pendidikan boleh mengubah mimpi jadik realiti tapi tak serupa sebab laskar pelangi ditulis dengan prinsip rasional dan realiti dimana nasib tak selalunya baik....ditulis tentang realiti hidup anak miskin melayu di aderah terpencil..dengan latar budaya melayu...dengan sifat yang dekat dengan kita,pembaca sebab kita sama rumpun,rumpun melayu..bermain benda yang sama,nakal yang sama....

aku mula membaca dengan rasa sedih bila bayangkan kedaifan budak2 belitong nyh tapi banyak kali gelak terbahak-bahak sampai dicop gelong member2 aku disebabkan gaya bahasa yang seolah-olah babak2 yang aku baca betul2 berlaku depan mata.andrea sangat sinis,jujur dan klaka...sangat nakal..jiwang tapi tak melampau...rasional...tapi ada jugak part2 yang aku rasa cam banyak berangan dye nyh...tapi aku tetap enjoy..tapi..bila budak pandai mcam lintang terpaksa korbankan otak geliga dye untuk ganti tempat abh dye..itu aku rasa antiklimaks...aku rasa macam nak bakar novel..kenapa??kejamnya nasib dye....waaa....aku nak nangis weh...gile punya sedey!

sayang sangat..tapi rambut retiau...dye laa yang aku kagum coz dye...berusaha untuk tuntut lagi ilmu...bia tyme jadik posmen yang memang kerjaya yang dye tak hingin....dye yang setia pada chenta sekadar pandang kuku ai ling.....dye yang amek pelajaran dari apa yang berlaku...

well...tak keterlaluan kalo aku kata nyh novel motivasi terbaik...ini novel yang aku carik selama nyh..kisah realiti orang melayu...well eclipse n breaking dawn....korang hanyalah novel picisan tyme aku nak merehatkan otak tapi bukan beri apa2 nilai walaupun nilai korang sekali ganda laskar pelangi

jadik..bakal2 guru..meh laa baca novel nyh..tapi beli sendiri(korang pon dapat elaun gak kan?) sebab aku dah bercadang untuk tidak bagi orang pinjam kecuali orang yang tolong belikan(caj perkhidmatan) kalau dye nak pinjam.aku dah tanam satu azam dalam hati yang aku tak rasa nak cakap kat orang sebab aku malu kalo aku tak ley bwat...

aku nak jadik cam bu mus...
aku nak jadik cam pak harfan
aku nak jadik cam andrea hirata

pak harfan:hiduplah dengan memberi sebanyak-banyaknya,bukan menerima sebanyak-banyaknya

0 comments:

Post a Comment