sUduT pAnDaNg

sUduT pAnDaNg

Tuesday, October 22, 2013

Zaman Ribena Gua Part 2

Menyambung part 2 kisah ribena gua…..Bila adik gua dah start pandai main maka gua pon ada kawan tapi kesiannya beliau selalu menjadi mangsa eksperimen gila gua.Dari kecik gua suka imagine.gua suka tiru.gua suka buat.Kalau ada cerita kartun kat rumah memang gua adapt la watak tu sebagai gua.Kalau ada cerita buat craft lagi la gua akan tiru.sampai jari gua pernah melekat sebab gua pergi guna gam paip abah gua nak pergi gam kertas.Mak gua plak jenis tak cakap jangan.Kalau gua nak tolong potong sayur ke..nak tanam jugak bunga ke…kekadang mak gua bagi anak benih saja suruh gua tanam,siram sendiri…Curiousity gua agak tinggi.2 kejadian yang hampir meragut nyawa adik gua semuanya sebab kebangangan gua

1st : Gua tengok cerita Swiss Family Robinson.Gua kagum gila orang tu survive kat pulau.Buat rumah atas pokok siap ada lif lagi.Satu hari gua dan adik gua pon buat la rumah atas pokok.tak la rumah sangat.kitorang just susun papan atas  2 dahan pokok dan pakukan…kira macam pangkin la…kitorang boh alat-alat dalam baldi pastu ikat baldi dengan aerial tv.pastu adik gua tunggu atas pokok dan gua pon tarik la tali (konsep takal.tapi taim tu gua tak faham mende pon.gua just tiru je tv).siap je pangkin tu gua pon cakap kat adik gua : dik,kau dok dalam baldi ni,den tarik kau naik atas.alaa macam lif kat tv tu.
adik gua taknak.tapi gua yakinkan jugak dia.Gua bakar dia : kau kan nak jadi soja (askar).Soja kena buat benda macam ni.Gua hasut dan hasut sampailah dia duduk dalam baldi tu.mula-mula tu okey lagi..sampai je setengah jalan,tali putus dan gedebuk! adik gua pon jatuh terhempas.taim tu adik gua tak boleh nak bernafas.gua dah cuak.gua takut gila adik gua mati.tapi benda temporary je.adik gua nangis-nangis.gua pujuk dia jangan bagitahu mak.dia nangis-nangis sambil cakap : den taknak dah main dengan kau!
nasib ah dia tak ngadu kat mak gua.

2nd  : benda ni pon gua tak ingat sangat masa umur berapa tapi kali ni,gua pon hampir maut.ceritanya gua teringin nak try isap rokok.gua tengok abah gua isap rokok pucuk macam best je..tapi gua tak berani nak rembat rokok pucuk dia…maka pada suatu hari,di kala gua dan adik gua sedang melepak di bawah pokok betik beralaskan tikar plastik yang disponsor mak gua…gua pon dengan geniusnya mengajak adik gua isap rokok.Adik gua ragu-ragu..Gua pon cakap kat dia : Jangan risau,kita buat sendiri rokok..
Maka jengjengjeng..gua koyak buku tulis abang gua (last-last pergi sekolah abang gua kena maki kat cikgu---tu belum cerita buku nota sains dia penuh dengan lukisan lagi).Dengan muka konfiden dengan penemuan gua,gua pon ambil daun betik kering…gua letak dalam rokok dan gua gulung dengan kertas.Jom,try!

Gua sua kat adik gua.gua bakar…dia satu,gua satu…kami sedut dan…arkhhhhh…tertelan asap dan seriously asap tu sangat perit..kami tak boleh nak bernafas.muka dah merah…macam nak mampos…adik gua paling teruk…dan benda tu pon temporary jugak…fasa-fasa bertarung dengan maut berakhir dengan ayat adik gua untuk kesekian kalinya : den taknak main dengan kau dah
dan seperti biasa benda tu hanya jadik cerita kami dan mak tak tahu pon.Sama-sama buat jahat sama-sama la kena simpan.Kejap lagi dua-dua jugak kena sebat.

*kekadang bila gua lepak ngan adik gua,gua cakap jugak benda ni dan biasanya dia akan cakap : den dulu bangang yo,ikut yo cakap kau an mok.

0 comments:

Post a Comment