sUduT pAnDaNg

sUduT pAnDaNg

Thursday, October 24, 2013

Deep Talking : Sebelum Gua ada Anak

tudiaaaaaaaaa…..panjang angan-angan tu.
hehe
takde la
cane ek…
gua memang suka kan sembang deep-deep
suka fikir benda deep-deep
bukan gua dah bagitahu ke sifat pelik gua ni itu hari ?
baik,semenjak kebelakangan ni…gua mendapati jiwa gua semakin halus.(ayat…phuii)
gua kalau tengok budak-budak tu rasa haii..tak tahu lak nak cakap macam mana..
bese la gua ni dah tua kan…naluri seorang ibu dah mula develop barangkali (phuii)
takde la…gua rasa benda ni jadik semenjak mak gua dah takde
kekadang gua tak suka gak..sebab jiwa jadi sensitive tak tentu pasal kekadang tu
pastu bila gua dok lama sangat kat rumah itu hari,benda tu macam meresap masuk lak kan..haha
baik…dah,dah…back to diskusi
sebelum gua ada anak..
banyak benda gua nak kena pikir dan buat sebenarnya
gua dah reflex diri gua hasil pemerhatian gua sepanjang gua menjadi cikgu ni
okey,gua ajar darjah 1 sampai la darjah 3
yang horrornya ajar darjah 1
kalau ngkorang nak tahu,gua dulu tak suka ajar budak-budak.
gua ni sebenarnya dulu temper.
betul tak tipu.
gua cepat pissed off
tapi lama kelamaan benda tu slow-slow la gua ubah
tapi sisa-sisa temper masih berbaki ni.(jadik jangan carik pasal)
tapi bila gua kena ajar darjah 1 ni…
gua pon reflex…sebelum gua nak ada anak..
gua kena develop sabar
sabar tu kena banyak
tak boleh nak cepat muak dan jemu.
gua teringat satu video ceramah ustaz Don pasal parenting ni
dan gua setuju 100% apa ustaz don kata
budak-budak ni they crave our attention
masa kecik dia tarik-tarik perhatian kita…
tapi often kita buat tak reti…
nanti dah besar kita pulak crave their attention

tengok je la sekolah rendah,sekolah menengah
masa sekolah rendah budak-budak mintak itu,Tanya itu ini kita jawab
listen listen listen
dah,duduk diam-diam
biladah besar…sekolah menengah cikgu pulak terhegeh-hegeh nak bagi dia bagi perhatian..

see

dan gua sendiri nampak benda tu dalam diri gua
gua cepat pissed off.budak asyik cikgu,cikgu,cikgu
guau dah mula bengang.rimas.
kejap lagi suara naik beroktaf-oktaf
tangan laju nak starlight dahi
gua tak kata tak boleh nak jentik budak
tak boleh nak tinggi suara
Tapi…
tapi kalau gua buat benda-benda yang menjarakkan budak dengan gua
yang buat budak tak mahu bertanya.jauh hati
Lama-lama budak simpan dan simpan
sampai satu hari dia simpan satu set dalam minda : this teacher don’t give a damn on me
dan lepas tu dia jadik tak peduli.tak mahu tahu

jadi sebelum gua nikah.gua ada anak sendiri.
gua kena develop sabar.
gua kena belajar parenting tips.

Carik ilmu nak mendidik.
sebab..
nanti gua dah kawen,ada anak..
tak boleh nak main eksperimen bhai
anak gua bukan bahan uji kaji
sebab tu gua nak reflex diri betul-betul
mana tak senonoh  gua nak ubah dulu

cara kita dididik,dibesar memang develop diri kita
dan ibu tu play big role dalam nak bentuk anak tu
dan bentuk anak tu keje ibu
acuan atau lead tu datang dari bapanya pulak.
fikrah mak dan abahnye mesti sama...
both kena ready.kena develop apa-apa yang takde lagi
baru tak clash apa yang anak faham dengan apa yang dia lihat.

mak gua pernah cakap yang the way mak treated me sangat lain dari adik beradik yang lain…cara mak didik,ajar gua sangat lain(kakak cakap)..
gua sendiri tahu benda tu…mak dari gua kecik lagi bagi gua buku
mana-mana mesti dia bekal buku walaupun gua masa tu belum reti baca.
mak tak pernah cakap no unless benda tu memang tak boleh.
mak tak naik tangan.tak jerkah-jerkah.kalau nak tido malam tu dia bisik baca 3 qul tepi telinga…dia ceritakan cerita nabi…ceritakan pasal neraka,syurga…

sebab tu gua selalu fikir….gua kena develop sabar…develop parenting skills sebab bila gua ada anak..gua dah sedia...
kau tahu…anak ni dia akan ikut mana cara paling senang dan dia akan tengok sape paling dominan.
kalau anak tu tengok,dengan kasar dia boleh dapat apa dia nak…dia learn from it..dia akan grown up jadik kasar,keras…to get whatever he need.kalau anak tu tengok dengan keras,kasar dia boleh protect feeling dia,diri dia from being hurt….besar la dia jadik kasar,keras….benda-benda ni dari kecik.budak set mind dia dari observation dia.

that is why….I really really need to reflex and change myself sebelum ada anak.tak boleh nak ikut dan.ikut boleh.ikut mudah.tak boleh.construct dan engineer future akhlak anak tu,gua sendiri…kalau gua terabur…anak gua jadik apa?kalau abah dia terabur…anak gua macam mana?bila dia dah besar…lagi haru nak jaga….mendidik masa kecik macam ukir atas air..smooth…didik bila dah besar macam mengukir atas batu…keras…payah…jerih…

sekian cerita deep pasal sebelum ada anak : )

1 comments:

|| A r a W a n i || said...

Salam cik nynah.
Saya tgk blog cik nynah ada cakap pasal novel.
Menulis novel lagi tk? Minat tak nk publish?
Kalau minat, pm sy kat email ni ye. arawani.aaziz@gmail.com

Post a Comment