sUduT pAnDaNg

sUduT pAnDaNg

Tuesday, October 22, 2013

Zaman Ribena Gua Part 1

Bagi pembaca yang tak kenal asal usul gua,maka mukadimahnya marilah gua kabo ke lu..
okey,gua ni anak peneroka FELDA kat Negeri Sembilan.FELDA gua nama Pasoh 4.
Maka kehidupan gua tidaklah bermain dengan kereta control,skuter,roller blade dan sebagainya.
Hari minggu gua biasanya sangat lively sebab gua boleh pergi main dari pagi sampai petang sampailah kena perambat kat abah atau mak gua.Tapi main nya bese la..main pondok-pondok (dalam reban ayam tak pakai dah,tak pon atas pokok rambutan).Main ketinting,Zerofine,Satu lobang tikus,main nyanyi-nyanyi,main pengantin-pengantin(gua tukang kerekah bunga mak gua untuk buat hand bouquet.HAHA.Paling bangang pegi calit batu jalan yang warna merah…kalau ada batu yang lembut kaler ungu dan lain-lain kaler tu…pergi tarah atas mozek…konon tu eye shadow----naseb tak berkurap mata)

Tak pun gua akan ikut mak gua masuk ladang.Kadang-kadang je gua tolong cari lidi penyapu dan kutip buah lerai selebihnya gua melagha pergi terjun sungai atau main dengan kawan imaginasi gua (semua kanak-kanak ada kawan imaginasi dia.jangan nak nafikan ye).Kalau gua main kat sungai tu,gua akan kutip batu-batu sungai sambil membayangkan itu gemstone.Selain daripada itu,gua selalu bertanya kalau gua jalan ikut sungai tu nanti gua boleh sampai Kedah tak ? (Kampung gua kat Kedah,jadi gua selalu tahu Kedah dengan Negeri Sembilan je)

Pastu gua selalu dibantu oleh mak dan abah gua untuk buat pondok pakai pelepah sawit.Mak gua selalu bagi gua buku dan suruh gua duduk senyap-senyap kat pondok tu.Sampai gua besar bila gua dok khusyuk baca buku ke,novel ke…mak gua mesti sebut balik pasal perangai gua yang akan duduk senyap dari kecik lagi kalau diberi buku.

Satu lagi gua punyala bangang,gua selalu bayang gua tikus atau arnab (sebab gua tengok kartun arnab,gummy bear pastu baca buku tikus kampong dan tikus Bandar tu la).So,bila gua masuk ladang tu gua pergi la kutip buah mende ntah warna ungu…daun dia bulu-bulu..konon tu buah beri…musim sejuk nak tiba,maka gua pon kutip beri untuk hibernate.HAHAHAHA…Jadahnya la…HAHAHAHA

*Zaman kanak-kanak gua memang penuh dengan imaginasi.


0 comments:

Post a Comment