sUduT pAnDaNg

sUduT pAnDaNg

Wednesday, November 2, 2011

cerita kawen

“aah,seronok sangat la kau kawin” Ada berkomentar sendiri tatkala menonton video perkahwinan seorang artis ternama di NONA.
Azlan sudah menggeleng.
“apa la yang dibebel sorang-sorang” Dengan senyum dia berkata lantas diambil tempat disebelah kusyen Ada.Ada menyisih ke tepi sedikit
“Tu..tengok laa kat TV tu ha…seronok sangat la kawin…majlis grand,grand…tahon depan cerai” sinis Ada berkata
Azlan menggeleng lagi..
“Awak nak kata,tak baik cakap camtu…patutnya kita doakan kebahagiaan dia..kan?” sinis lagi dia bertanya
Hai budak sorang ni…memang sinikal betul bila menyentuh bab nikah kahwin…tapi tak boleh nak salahkan dia. Realiti masyarakat..Malah dia mangsa sebuah rumah tangga yang hanya indah di awalnya namun tiada pengisian dan berakhir sampai dia jadi macam Ada yang ada sekarang.
“Awak ingat saya malaikat ke. Dulu tu ada jugak terdetik benda yang sama…” perlahan Azlan menggumam…cuba mencari permulaan untuk membetulkan persepsi Ada dengan bersetuju dengan pendapat Ada.Ada bukan jenis mahu terima bulat-bulat satu benda.Bukan jugak jenis mudah nak mengalah dengan pandangannya.

Ada yang dia kenal tak boleh dibangkang keras tapi perlu didekati dengan lembut,hemah kalau mahu mengubah sudut pandangnya.Ada yang didepannya juga bukan jenis muka tekun,dengar,menangis tersengguk-sengguk tapi kemudian ulang salah dan perbuatan yang sama. Keras Ada,keras berasas..diam dia,diam berfikir…kalau kena gayanya…sudut pandangnya boleh berubah.
“Kan,diorang ni..kawin grand-grand…tapi dah kawin..hmm…bahagia dorang..bahagia plastik” ada nada kesal pada suaranya.
Ingat kahwin senang ke?Korang seronok sekarang..Korang kawin grand-grand..Berabis harta benda tapi kawin korang tu dengan rasa tanggungjawab ke tak? Bila dah tak jumpa titik persefahaman,cerai…Anak-anak jadi mangsa…macam aku…Abah bagi tanggungjawab material..tapi spiritual..
“Kahwin ni Ada…hmm…orang tua-tua kita kan sebut…membina masjid..kalau nak kawin tu orang akan kata nak bina masjid…tapi cakap orang tua dulu bukan sebab sedap bunyi,sebab melayu suka berkias je da…”
“abis tu?”
“masjid tu kan Ada…Kena ada apa? Cuba awak cerita dekat saya”
“lah,da nama masjid..kena laa ada pak imam,bilal,Jemaah..makmum..” Ada menjawab.tangannya mengawang-awang ke udara.
“kalau dalam masjid orang buat apa Da?”

Ada memandang azlan pelik..dia diam sejenak..cuba mencerna maksud soalan-soalan Azlan..sebagaimana Azlan kenal Ada,begitu juga Ada…Dia tahu soalan Azlan soalan “pancing” ada isi yang cuba disampaikannya bagi mentarbiah Ada.Tapi Ada tak rasa diprovok..Dia sendiri mahu dan suka mendengar pendapat Azlan..Malah kalau “gedebuk” kena pada batang hidung susah dia mahu marah kerana pendekatan berhemah Azlan.

“mesti laa orang solat Jemaah…ada belaja ngaji..tazkirah…kalau hari jumaat ada solat jumaat,khutbah…ada orang qiamulail kan,kan?” Ada bertanya minta kepastian
“ bijak! ”jarinya menepuk lembut pelipis kiri Ada.Ada sedikit tersentak.main kepala!Tapi tak jadi nak marah bila Azlan menyambung
“Ada,kalau kita relate imam dan makmum dalam sebuah perkahwinan boleh awak bagitahu saya tak siapa imam dan siapa makmum”Azlan bertanya ala-ala soalan kuiz.Ada ketawa.
“dah macam soal asyraf je!” dia berkata dengan senyum tak lekang
“saya kan bakal imam muda musim ke-2”seloroh Azlan.
“bwekkkkkk….ce tengok cermin…”
“yela…Asyraf ensem,saya bau pun macam kambing…dah,dah jawab soalan saya tadi”
“ha…imam tu hubby tu laa..makmum tu wife” balas Ada
“apa imam kena buat?”
“of cos laa imam tu kena imamkan solat,bagi tazkirah,khutbah,aja ngaji..”cepat Ada menjawab
“dia kena buat semua tu dengan sapa?”
“makmum la…”
“awak Nampak taka pa yang saya nak sampaikan?”
Ada jeda..diam dia mencerna..
“dalam sebuah perkahwinan tu…husband kena jadi pemimpin..lengkapkan diri dengan agama sebab dia nak membimbing isteri dia..tu tanggungjawab imam sebuah masjid…kawin datang dengan tanggungjawab…tanggungjawab memimpin..tanggungjawab dakwah..”Ada menjawab
“macamtu kot ikut pemahaman saya”
“clever.” lagi dia menekan pelipis Adawiyah
“tapi dalam perkahwinan sekarang…orang jarang mengira tu sebagai persediaan…bagi dorang,financial dah kukuh,boleh kawin..boleh bayar hantaran yang often orang letak berbelas,berpuluh ribu…boleh bayar catering,photographer,pelamin..benda-benda yang extrenal tu yang banyak dikesahkan dari internal” sambung Azlan
“kalau awak tengok dorang kat TV ni…mungkin dorang lupa soal tu..sebab dah jadik budaya,kebiasaan untuk berkahwin grand-grand….dan kalau dorang bercerai…itu sepatutnya jadi tarbiah untuk kita orang biasa ni…perkahwinan yang bahagia bukan kita ukur masa kawin haritu buat garden wedding,majlis berinai besar,berinai kecik..”
“kahwin bukan setakat sebelum kawin apa nak buat….kehidupan lepas kahwin tu penting…”
“life kita ada tahap-tahap dia…malah dah diberi kita peluang untuk buat perubahan”
“maksud awak?”
“masa awak kecik….orang yang bentuk awak…bila awak da remaja,awak da terdedah dengan ilmu,pergi sekolah.. awak diuji dan awak pilih macammana awak nak bersikap…bila sampai tahap awak berkahwin…tahap awak dah tak sama masa awak remaja….awak diberi peluang untuk upgrade iman,ubah kebiasaan untuk hidup bersama dengan orang lain..orang yang awak perlu bombing…yang awak perlu ikut..tapi kalau awak masih dengan sikap zaman bujang..awak tanak grown up..awak rasa macammana awak nak hidup lepas kawin?cukup ke setakat pelajaran agama silibus SPM je? Awak nak kena lead orang ni padahal..dah tu pulak..silibus PAI SPM t upon awak tak cover abes…awak blaja teori untuk exam tapi amali dalam hidup sehari-hari awak tak buat dan tak pass pon…” lembut kata-kata Azlan sambil memandang ada.

Part pelajaran agama setakat ikut silibus SPM lepas tu tak abes cover dan amali tak buat tu rasa macam jatuh atas batang hidung..gedebuk.Ada diam.membantah tidak..mengiya pon tidak
“bia je laa…orang kat TV tu…kita doa dorang bahagia…dunia akhirat..okey?…”kata Azlan.Tangannya diletak di bahu Ada.
Ada diam.otaknya mencerna setiap kata-kata Azlan dari mula sampai akhir.

“Ada,nak ikut tak?”soal Azlan
“mana?”
“lah..dah pukul 3 ni saya buat apa lagi”
“owh…ustaz kambing nak jumpa anak-anak murid eh?hehe” Ada sengih emngusik
“wah..tak saying mulut ni…” dikusut-kusutkan rambut Ada.Ada terlongo.saba aje la!

0 comments:

Post a Comment