sUduT pAnDaNg

sUduT pAnDaNg

Monday, August 3, 2009

DoN lOOk BaCk

Sebenarnya ari nyh quiet a good day.(sume ari good je cuma hormon aku je kekadang make it bad).walaupon ari nyh seperti bese aku akan jadik subjek pada kutukan Dent mangkok klas aku tue tapi bila aku ingat balik cite2 dalam U-Turn ke Jalan Lurus aku gelak je laa bila kena kutuk sebab who knows i'll be missing that much one day,so...senyum!

everything went well n even gy makan ramai2 tadi kat kafe making my day good 2 coz i miss this much.quality tyme our class(mungkin tak satu klas) we spend.i keep wishing our class will glued back together.enough bout my day coz what i actually want 2 write is all about what i am now:trainee teacher

okeh...past 2 days,aku lepak ngan kak long,iqa n ila..my gang...kitorang borak macam2 kat bilik kak long(not gossiping n ngumpat keh).kitorang masa tu cite pasal abang nik(KPLI) yang baek ngan kitorang nyh....dye kena ngaja kat senderot pastu masa kat maktab amek pemulihan tapi kua ngaja mate.suddenly,aku tibe2 come out wit one luahan..aku cakap kat dorang...cane aku nak jadik chekgu ha we?well..i know myself well than others...aku bukan jenis penyabar..mudah bosan....
budak2 nyh nganjing aku dengan macam2 lawak bangang dengan cuba mengejek loghat n9 aku.well walaupon parent aku bukan originally n9 tapi sebab da menetap n9 dari kecik loghat@dialek aku agak pekat n bila borak kat phone ngan my bro mg kua laa dialek 2 n 2 point budak2 nyh tok nganjing aku.
mula2 perbualan kitorang tak siyes...
but then bila aku cakap kegusaran aku..it turn 2 siyes talk...

well...aku siyesly tamaw budak2 nanti kena penangan aku yang moody nyh...n kak chik pon pesan aku jangan laa ganas2..kesian budak....the thing is....aku..okeh i don want 2 be tapi once aku da naek angin..alahai....mg agak dasat laa...budak2 nyh pon penah tgok cane aku ngamuk(2 baru bunga2).actually semenjak masok maktab nyh aku try tok kawal pangai aku sebab aku taw..aku bakal chekgu...aku penah jadi murid n i don wanna be like my bitter teacher..n dats what i'm struggling wit now..cuba tok kawal emotion..en hegratul kata chekgu ramai yang psiko..nauzubillah..i don wanna be one of them

pastu plak aku cakap kat dorang pasal satu pangai aku..well..i hate being in crowd while i'm doing my stuff..i hate people watching me doing my job....cane ae aku da gy skolah...kena observe...ada mangkok dok kat blakang tgok aku ngaja budak2...ugh,that suck....pastu karang bila da ngaja..office kat bilik guru..satu bilik guru tu berpuluh-puluh chekgu..meja sebelah2 n dat also irritating me...satu bilik tu ramai2...ugh!!bayangkan ko nak bwat keje pastu ada orang go in n out...buku penuh atas meja...pandang kiri penuh buku..kanan penuh buku..ugh!!!semak,rimas,lemas!!
but then budak2 nyh come to one solution..dorang kata jadik laa chekgu pusat sumber..yah,great idea since i love books 2 but....bukan chekgu ps tu dye kasik kat chekgu senior ke?again..i'll stuck in bilik guru...

but then...the siyes talk turn to lawak bangang as kak long ejek cara aku ngamuk kat budak n way kak chik react bila murid dye tak paham..
baek..jom kita ikuti babak 1

babak 1 kak long ejek kak chik n aku

kak long(kak chik):kamu nyh...puas saye aja...kamu tak paham jugak(sambil menangis)
murid(anak aku) :bising laa chekgu nyh..ko belah,ko belah(siot..je anak aku kuang ajo cam aku)

babak 2 kak long ejek iqa

iqa pakai spect..sorang budak tengah dok melukis atas buku..lalu sapiqa menyergah budak tu(iqa tak suka budak2 n mg dye punya hobi sergah n bwat muka garang kat budak)

jadik malam tue..aku,iqa n kak chik jadik mangsa kutukan n ejekan n prediction kak long n ila.well..nak kutuk 2 orang nyh pon kitorang tataw sebab dorang nyh cam okeh je...insyaallah bley jadik chekgu yang baek cuma kak long@che yah tue aku rasa bakal jadik kaki gosip n peniaga yang berjaya di bilik guru nanti..hahahahah
ila plak aku rasa better jadik chekgu prasekolah...hwa3..dye ngan kak long wat ABM dengan bagos..si ila pandai berlakon..musti budak2 suka dye...camtu gak kak long..

as 4 me n iqa..kitorang madeup nak sambung studi(insyaallah) as kitorang rasa nak aja skolah menengah.better aja sejarah skolah menengah puas aty sket...blaja ye2 je sejarah geo tapi aja skolah rendah aku rasa satu benda yang agak rugi...aku suka kalo benda yang aku dalami tue aku dapat ajar kat budak da besa coz dorang mudah paham(as aku cakap aku bukan jenis penyaba) then aku work well ngan adult then child.plus aku nye cita2 tok jadik jurulatih debat n panton....skolah rendah tade debat n panton but tataw laa tyme aku kua ty da ada ke....

well....long way to go....lama gy....masa nyh aku kena amek untuk berubah..aku tanak aniaya budak..siyes..aku nak dorang jadik someone yang berguna like what my teacher does(aku berguna ke?) or at least kalo dye tak pandai aku hope aku bley create anak didik yang teguh jati diri.....bukan yang nanti jadik terumbang ambing...aku tanak dorang jadik produk yang gagal coz of me..due to my failure.i don want..aku tak sanggup nak tanggung dosa,saham yang aku ada atas kehancuran budak2 tu nanti..nauzubillah.....

bila aku pikir balik all this thing..rasa nak nangis..cane kita sume nyh ar?sometimes rasa i should stick to my dream to be an architect so i don have to worry 4 this tapi....bila aku ingatkan diri aku yang all this thing ada hikmahnye....kalo aku jadik apa yang aku nak tue..bley ke aku berubah?ada tak aku terpikir untuk berubah?ada aku kesah bout anak bangsa aku?
sume yang dapat masuk IPGM nyh ada background,attitude,way of thinking yang berbeza...Kita nyh kalo betol2 muhasabah diri..kalo back to our track(addin) mesti jadik pendidik yang great bukan juz pengajar...aku sangat sure sebab everyone yang masuk sini ada potential masing2....cuma kena ada kesedaran...

akuu:bila aku nak sedar sepenuh-penuhnya n istiqamah 4 what i've decide?
mak :skali nynah melangkah tak boleh toleh balik

0 comments:

Post a Comment