sUduT pAnDaNg

sUduT pAnDaNg

Saturday, August 8, 2009

+bLaJa DaRi aLaM+

Ho yeah!!!akhirnya aku Berjaya menamatkan siri Twillight dengan jayanya…Eclipse+Breaking Dawn aku da abes baca….well,finally Bella n Edward n their half human half vampire child live happily ever after ....hehehe…jeles dowh…da laa immortal…Renesme@Nessie anak dye lagi pelik…siap membesar dengan kadar segera plak..dongeng sungguh(tapi aku baca gak).but then petang jumaat aku surf laa Stephenie Meyer nye web skali ada satu gy sambungan twilight saga nyh tajuk dye midnight sun…owh,tolonglaa…….nape sambung lagi…aku da tak sanggup kehabisan wang beli karya dye nyh…adeh laa…btol2 ketagihan buku dah nyh..

N then,aku pinjam kat zahid maryamah karpov…buku terakhir dari tetralogi Laskar Pelangi…thanx ya jade…dan aku seperti biasa tetap salute Andrea Hirata sebab buku dye gile best…tapi sayang laa sebab aku tak bce sang pemimpi n odenser terus baca Maryamah Karpov je…jadik banyak mende yang aku tertinggal tapi yang sangat aku bengang ialah…Andrea nyh antiklimaks btol cite dye..aku baru ingat dye nak happily ever after ngan A ling. ye laa..da puas buat perahu mimpi2 lintang…redah laut jumpa tok bayan tula yang hangguk btol…jumpa lanun skali….chenta terhalang oleh orang tua.A ling tu kan cina..siap bertatu lagi…..cane nak buat…saba laa ikal….aku pon ada lagi ha...tapi kuku tak de r chantek cam A ling tapi muka walaupon tak cam Michelle Yeoh….ada laa cam Maki horikita plakon jepon 2…okeh?hwa3….(gile vavi nye prasan…)

Baik laa…tgok bebel pasal buku pon da lama….buku andrea nyh sangat memberI inspirasi laa weyh..siyes….one thing aku da pasak lam pale aku ialah 1 benda tu tak mustahil pon…cam contoh andrea blaja maen biola…mula rasa mustahil tapi then bila tahu mekanisme biola tu dye dapat blaja maen biola tu sendiri….mak aku kata….mak aku memang slalu kata cani bila aku tak yakin nak buat sesuatu especially dulu tyme baru nak blaja masak,buat kuey,berbahas n sebagainya…mak aku kata:nynah…benda nyh..kita yang buat dye bukan dye yang buat kita

KITA YANG BUAT DYE…BUKAN DYE YANG BUAT KITA…
Paham tak?maknanya kat sini maka aku ngah psiko aku(mak aku tak blaja psikologi pon we…tapi pergh..erm terpuji mak sendiri lak…).aku bagi satu situasi….minah nak blaja buat kek coklat…dye ada resipi tapi probnye…dye tak yakin sungguh nak wat kek tu sebab dye tade sukatan yang btol..tak penah try wat kek tu pastu benda tu on paper je…..tapi dye tingat mak dye kata kita yang buat dye bukan dye yang buat kita…jadik dye pon redah je buat….first maybe laa tak jadik..kek dye maybe batat(tak naik)…maybe terlebey manis…maybe tak moist dan segalanya laa….tapi…lantak laa…mende nyh tak bernyawa…kita yang buat dye,bukan dye yang wat kita….jadik bape kali kita wat pon lantak laa…sebab practice makes perfect…aini ko bubuh soda bikarbonat mungkin sikit cuba lebeykan…tgok next tyme…tak kek ko akan naek ngan jayanya….hidup kena wat eksperimen(cam lintang kata)…sebab eksperimen nyh serupa pengalaman yang mana kita bley amek something dari situ…

Kalo kita tgok psikologi orang melayu…..
Kalo anak panjat pokok…dye akan kata…panjat lagi..panjat….karang jatuh se anta spital…kalo anak paham bahasa yang bahaya panjat pokok sebab kalo jatuh kemungkinan untuk cedera trok tinggi…jadik dye akan turun tapi bagi yang tak paham bahasa…dye kena panjat sebab spesis yang nyh..nak rasa gak pengalaman jatuh tu baru nak insaf…tapi tak kesah laa…sebab da rase baru taw…orang tua dulu2 tak tetapkan peraturan secara rigid…dye juz tegur secara berhemah…sebab tu mak abah kita..abang2 kita…kakak2 kita makan pengajar(faham bahasa,dengar kata) sebab itu cara didikan mereka.

Tapi tyme peraturan dilaksanakan secara rigid….manusia kan..cenderung tok langgar peraturan..bersifat curious(curiosity kills the cat)…ko wat peraturan:jangan buang sampah di sini..memang dia buang kat situ sebab dye nak taw..asal tak ley buang kat situ…hwa3..sebab tu sampah banyak dibuang kat papan tanda:dilarang membuang sampah di sini
Huhuh….perasan tak?hebat kan sosiologi n psikologi orang melayu..nyh baru sikit beb…kekadang..takyah nak giler2 blaja sosiologi,psikologi sampai muka terbenam dalam buku sebab observation kita pada life….pengalaman hari2….tu wat we called true knowledge…memetik kata2 dalam U-turn ke jalan lurus..then aku tak ingat the whole word tapi cani laa lebey kurang bunyinya….

KALO KITA NAK BELAJAR ALAM YANG LUAS SUDI JADI GURUNYA

Renung-renungkan dan selamat beramal!

0 comments:

Post a Comment