sUduT pAnDaNg

sUduT pAnDaNg

Saturday, December 31, 2011

Last Rant 2011

Salam.
Hari ini,hari terakhir 2011…esok 2012 akan bagi salam kat kita semua.Aku nak buat rant terakhir aku untuk tahun 2011.Aku harap betul last sebab aku tamaw da rant benda-benda sedih.
2011 pada aku tahun yang hambar .Itu aku punya judgement bila masuk pertengahan tahun 2011 dan aku tak sangka akan diakhiri dengan kesedihan.Lumrah hidup.Ada pahit,ada manis.Ada datang,ada pergi.
2011 seolah-olah permulaan untuk aku kenal erti tanggungjawab.Tuhan tu adil…kalau terus terjelepuk dugaan ,tanggungjawab tu datang pada 2012 mungkin tak tertanggung pada aku yang masa tu akan hadap praktikal,internship,tesis…
Jujur cakap,kehilangan emak aku merupakan perkara yang dalam list sebagai tak tahu aku nak hadap.Dari dulu aku selalu doa mak ada dengan aku.Aku nak dia lihat aku Berjaya.Tapi aku Cuma doa,tuhan lebih tahu yang terbaik,untuk dia,untuk aku.
Bila sedih datang,aku selalu fikir mungkin ada baik mak pergi waktu itu sebab di kemudian aku tak tahu Aminah yang bagaimana aku akan jadi.Aku patut bersyukur sebab aku ada 21 tahun masa dengan dia.Dia tak dijemput waktu aku kecil-kecil,waktu kasih sayang ibu sangat diperlukan.
Arwah mak selalu berdoa masa aku kecil agar umurnya dipanjangkan supaya dia boleh jaga anak-anak dia.Arwah mak pernah cakap yang aku dah besar,dah bakal jadi guru..nothing worry her anymore dan nyata tuhan ambil dia saat dia dah rela…saat dia dah bagi kasih sayang yang cukup pada kami…Adil kan tuhan.Kita berdoa penuh harap..dia bagi.Alhamdulillah,mak pergi dengan mudah dan aku bersyukur,aku ada disisi emak menguruskan dia.Kegusaran aku tentang bagaimana kalau mak pergi dan waktu itu aku dipostingkan nun di sabah,Sarawak dah berakhir.Aku ada waktu dia pergi.Aku patut syukur kan?Itu pun dah patut buat aku syukur kan?
Aku patut syukur sebab mak pergi mudah.Mak selalu cakap dia tak mahu susahkan anak-anak.Dia tak mahu anak-anak berdosa sebab merungut bila jaga dia sakit kalau dia sakit kelak.Hati siapa tak pilu dengar macamtu kan?
Aku tutup 2011 dengan rasa pedih dan sedih yang mengisi segenap ruang hati.
Katalah apa kalian nak kata.Aku Cuma manusia biasa.
Melihat adik,abang meleleh air mata memang meruntun jiwa memaksa aku jadi beku takde rasa.Aku Cuma tahan air mata.Enggan jadi lemah agar dapat beri semangat pada mereka.
Aku tutup 2011 dengan rasa duka,rindu yang tak tertahan
Aku mahu buka 2012 dengan penuh rasa tanggungjawab.
Aku mahu buka dan akhiri tahun-tahun mendatang dengan jiwa penuh bukan kosong
Aku mahu buka dan akhiri hidup dengan penuh harap dan bersandar pada DIA
Aku mahu pinjam kata-kata arwah emak buat kuat semangat
Sandar pada kayu,kayu reput
Sandar pada manusia,manusia lari
Sandarlah pada Tuhan,DIA kekal abadi.

0 comments:

Post a Comment