sUduT pAnDaNg

sUduT pAnDaNg

Monday, September 28, 2009

raya 2009

first..x lambat kot tok aku wish selamat ari raya pada sume yg membaca blog nyh(kalo ada)...mahap zahir n batin...coz maybe ad yang terasa nagn tulisan aku..mane aku taw kan...so that..aku mintak maaf sangat2...

cane ek raya 2009?
hurm...3rd year beraya as student of IPGM...makne da tamat da zaman dapat dwet raye...hahaha...
tahon nyh aku blah awal dari maktab..maen kua je an...kad pon tade anta de...ngan kak long terchenta..nek ketapi..lalalala..tapi tren tu busuk pastu tade lampu..siot je an...

tahon nyh gak 1st tyme beli baju raya sendiri..selalu mak atau abg aku yg beli..aku tak penah pilih dan beli baju sendiri sebelum nyh..maen pakai je apa dorang beli.tahon nyh baju segera...tinggal nak sarung je..ungu ada biru2 sket..beli kat uche..rm55 hengget..da dye jual murah..aku beli je almaklom aku kedekut..da tahon nyh tade orang nak sponsor carik je laa mana yang murah....hahahah...

tapi ada tragedi skek r ...sebelum ari mantai aku ngan abg ak n anak2 dye gy town...carik baju raya....3 eksiden kitorang terserempak on da way nak pegi..eksiden ke-2 melibatkan kemalangan nyawa...innalillah....semoga roh hamba allah tu dicucuri rahmat..amin

yang best bagi aku tyme raya ialah hari sebelum raya...okeh,kat negeri aku..n.9 hari b4 raye kitorang panggil ari mantai..ari nyh orang kampung yang bela lembu akan potong lembu pastu jual daging dye...n orang2 kampung akan gy beli tok dibuat rendang....ni kre tradisi kat tempat aku..hari mantai nyh laa hari untuk persiapan hari raya..

rumah aku tiap2 tahon x miss rendang perut lembu..penah makan?musti ada ya geli...aku nak kata cani je..bengong laa sape yang geli tuu...perut lembu tu sedap dowh..kena masak rendang pedas...pastu ada gak yang direbus cicah ngan sambal kicap..pergh..meliur dowh...
n thon nyh tradisi tu diteruskan lagi n pagi2 lagi mak n abah aku da gy sungai kat blakang umah...
kenapa?
keh..nak cuci perut lembu r..tapi kalo aku cite proses nyh musti korang tak lalu nak makan perut nyh..tapi bagi aku yang da bese ngan proses nyh..aku tade hal..siap join dorang basuh lagi.(sebenarnya aku nak main air sungai..hahaha)

tu laa spesel dish umah aku....tapi ada satu plak dish baru akak aku bawak dari muar..jiran dye orang johor...ajar dye wat lodeh yang memang fav aku.(mak aku x expert masak lodeh).slalu tunggu jiran sebelah aku yang asal muo nyh anta je laa...huhuh..tapi dis year makan yang akak aku wat n even akak aku ajar aku skali cara nak masak dye...

n raya yang dinanti muncul gak laa...tapi...rasa x seronok laa..tataw laa kenapa...bulan pose pon da abes...raya pon bese..x rasa pe..
tapi diz year 1st raya da gy umah maklang kat jengka..maleh dok umah..bekalan air tade.dengar sini SISTEM AIR NEGERI SEMBILAN.@SAINS..hangpa mang bodoh..jaadahnya air tade tyme raya..aku da hangin adri bulan pose gy...ada patot air on kurang 12 jam..ny da kalah kawasan pedalaman..

n raya yang seterusnya melayan kunjungan tetamu n kawan2..aku tak ramai kawan ngat kat pasoh nyh sebab aku pindah sekolah kat kampung da lambat...masa hujung form 3.aku pon senyap sket tyme tu..pilih2 orang nak kawan..bukan apa..sekolah aku tu budak macam2 sket...jadik x ramai r kawan except yang mang aku baek je yang datang..

dwet raya..aku dapat 20 hengget je..paklang aku kasik...hahahaha...ada gak yang hulur kat aku...n mak aku ada kasik gak sket....berapa?rahsia dowh...dye kata bukan dwet raya..dwet nk gy sarawak katanya..aku terima je r..kang asyik tolak mak aku kecik aty..kang dye kata aku ingat aku da besa sangat lak kang...heheh..

jadik...tu laa cite raya aku...n tahon nyh gak raye paling jauh aku=kat klang..abg aku bawak raya kat umah awek dye...n raya ke 7 nk masok 8 berlaku sesuatu yang aku selalu bayangkan akn berlaku...n aku agak terganggu sebab perkara itu..hai laa...
bak kata cite saus kacang:tamaw jatuh kat lubang yang sama 2 kali.

p/s:perut pnuh ngan juadah raya sampai tak ley pikir nak wat panton..hahah

0 comments:

Post a Comment