sUduT pAnDaNg

sUduT pAnDaNg

Wednesday, September 2, 2009

52 MERDEKA versi chek nynah

Patutnya aku post semalam gy tapi aku penat giler nak naek tingkat 4 since bilik aku network tak sampai..jadik aini laa aku lepas geram ye…huhuh..sangat rindu pada blog!!balik umah tade internet laa..nak gy CC yang dekat je ngan umah pon malas…
Well,my PBS berjalan lancar…tade hal..chekgu siap buat ulasan yang baek2 je..huhuh…kendian puasa week…cuti skolah…n ari isnin bersamaan 31 ogos aku pon kena berangkat pulang ke maktab ngan ketapi tanah melayu…

31 ogos jugak bermakna da 52 tahon Malaysia merdeka..tahniah!tapi persoalannya..betol Malaysia da merdeka????btol kami anak merdeka nyh da merdeka?ntah…jawapan yang subjektif…selain daripada itu SELAMAT HARI LAHIR YANG KE-30 kepada kakanda terchenta AZIZ IBRAHIM..okeh,my bro lahir ari merdeka beb…doa aku pada kakanda terchenta…ko da tua…bawak2 la bertobat(hwa3)..semoga cepat jumpa jodoh..amin…rumah tu da dekat 11 tahun tade kenduri bai…den pon da lamo takdo kenduri kawen….takkan nak tunggu den langkah bondol an..hwa3…

Sempena besday dye..dye hadiahkan aku dolphin..ceh,patot aku hadiahkan dye..jadik pada 31 ogos 2009 pada pukul 12 aku pon tercenguk tunggu ketapi bersama bonda,ayahanda n kakanda…dolphin mula2 aku da bawak sampai stesen tapi ada orang dok senyum2 tengok terus kau soh abang aku bawak balik umah..hwa3..segan siot!da tua bangka bawak dolphin berbulu biru..

Baek..bukan nyh aku nak cite..aku nak cite sal 52 tahon merdeka n KTM sebenarnya…baek..52 tahon da kan..tapi aku tak rasa apa2..sori..kata la aku tak patriotic..suka ati…tapi mang aku tak rasa pape..ditambah politik Malaysia yang ntah pape ntah…malas nak memikirkan…1 malaysia rakyat didahulukan pencapaian diutamakan..aah..ye sangat….

Macam2 aznil pon ada slot 1 malaysia we…konsert 1 siti….sume nak 1 malaysia laa..tv,radio..surat habaq..aku nye assignment pon kena wat sal 1 malaysia..ny aku baran..perdana menteri buat mende laah cani pastu yang kena susah2 studi mende alah tu kitorang ny la…budak2 ps..korang taw tak..aku ngat budak2 ny naek muntah hijau baca sal dasar2 kat mesia ny..islam hadhari la…1 malaysia,wawasan 2020,DEB…Asal PM baru ada la dasar baru padahal kalo dipusing2 baca sal dasar2 ny..sume lebey kurang je padahal..n paling penting perpaduan tu musti masok la…soklan aku sape yang kesah pasal perpaduan ny?ada kitorang underclass ny kesah..mak aku kata dari zaman dye kanak2 dye dok estet dok hidop sekali ngan cina,india,serani laa tade hal pon…gadoh pon tak…tapi sape dajal yang suka sangat naek hal2 “perpaduan” tu?sape?haa..korang pon taw jawapan kan..ahli politik laa…

Dorang tu da desperate nak kuasa tu suka sangat bangkit isu “perpaduan”.hampeh tol an…tapi yang jadik mangsa rakyat r…kalo tgok cane yahudi ley buat palat kat orang islam kat Palestin start ideology mangkok zionis…kat Negara kita nyh..aku pon tataw..tu payah kalo bengap tak reti nak blaja dari sejarah atau benda yang tengah2 berlaku..depan mata..
Aku ny da start bebel sal ny kang tak pasal2 aku lak join tahanan ISA kat Kamunting kang..banyak gy aku nak bebel..ty aku sambung ae…

Sebenarnya aku da melalut ny…aku nak cite sal pencapaian membanggakan KTM sebenarnya…baek laa..kita da merdeka 52 tahun tapi KTM pon masih KETAPI TANAH MELAYU..TANAH MELAYU zaman bila ae?skunk ny 1 Malaysia laa…
Okeh..sepanjang aku naek ketapi nyh…aku rasa gak laa kehampehannya kekadang..kekadang ke?aku redha je laa we d any je kenderaan terbaek tok ke lepih..seperti anda maklum ketapi ny dari zaman dolu da wujud sebab dulu kan mangkok british buat nak hangkut isi alam malaya ny ke port.skunk ny buat hangkut orang..tapi mangkok KTM ny tak reti nak beza barang dagangan ngan manusia…kalo yang dibawak tu kambin ke..ayam ke..itik ke.tade sape nak merungut..ny bawa manusia tapi perkhidmatan..alahai..aku tataw nak cakap..cuba la naek ketapi then korang taw…paling hangin delay sampai tak hengat..

Baek…aitu..31 ogos ketapi delay 2 jam lebey sebab ada ketapi tergelincir…seram tak dengar?nasib abek mak aku tak tengok berita..kalo tak musti da gugur jantung dye..n nasib baik bukan ketapi aku tapi nasib tak baik pada 17 penumpang yang cedera…memang laa orang kata benda nak jadik..nak buat cane…tapi aku cakap..kalo gegaran macam kat jerantut aitu..itu kita bley consider sebab tu orang kata bencana alam…ny..tade rebut..tade banjir..tergelincir tak ke rasa cam masyaallah…soklan aku…apa puncanye ae?kecuaian pemandu yang bawak laju?koc yang tak dipasang ngan btol?rel yang ada masalah atau apa?selalu kalo jadik cani tanpa angin dan apa2 bencana alam musti laa silapnya pada teknikal kan?skunk ny aspek teknikal laa puncanya kan?jadik berpuluh-puluh tahon merdeka..berpuluh-puluh tahon beroperasi takkan perkhidmatan ny tak ley efisen?Jangan Tanya aku..tanya orang yang menyelenggarakan KTM…Sape dapat kontrak selenggara?

Jadik dengan panas baran menunggu aku akhirnya naek ketapi pada pukul 3.10 petang dan ketapi jalan kol 3 lebey camtu..sampai lepih lam kol 7…siyes penat we…bukan aku nak merungut tak tentu hala tapi kita sume pon mesti pikir..da berpuluh tahun beroperasi tapi asal laa selalu delay?tergelincir laa..rosak laa..koc prob laa..hadoyai…walaupon kami bayar dalam 10 hengget..12 hengget ngat kitorang bayar pakai air liur ke?perkhidmatan awam cenggitu hak kitorang as rakyat 1 Malaysia ny..tu tanggungjawab kerajaan tok pastikan kami dapat PERKHIDMATAN yang SELESA dan SELAMAT..
Kata, RAKYAT DIDAHULUKAN….

31 ogos 2007 lak walaupon aku lil bit panas tapi aku sejuk bila ingat kenangan tyme tu…baek 31 ogos 2007 aku balek umah tok amek laptop….aku naek bas ke KL ngan mem aku..Ayu..pastu aku naek komuter…okeh..dar PUTRA aku tak penah naek komuter…aku pon jarang naek komuter since aku bukan ada sedara mara kat KL my bro mang dok KL tapi jadahnya aku nak lepak umah orang bujang kan?okeh sambung cite aku salah side..patot aku naik side ke seremban tapi aku terambil side ke rawang…bila ku masok tren aku baca map baru aku pasan aku silap..aiseh…aku pon Tanya kat pakcik yang dok sebelah aku..aku nak wat cane..pakcik tu soh turun kat mane2 n beli tiket baru tapi kena tunjuk r kat pengawal kat stesen..
So,aku turun sg buloh…jumpa guard dye belikan tiket baru..malu ada tapi nak idop ne bley malu we..gile sesat raban kalo aku wat senyap…so,aku naek laa tren ke seremban…nak jadik cite hadiah kemerdekaan ke-50 ialah komuter mampos tengah landasan…aiseh!!!kami penumpang turun ke landasan dan beramai2 jalan kaki ke stesen terdekat iaitu sentul n naek komuter laen ke seremban…padat gile r komuter tu sampai aku diarahkan tok duduk kat tempat pemandu..hwa3!!!lawak we…tapi..taw x…dalam kepala komuter tu ada pakcik driver 2 orang…mereka orang utara pastu ada plak satu family cina ny..anak dye 1 orang..wife n hubby…1 indian guy…a few orang Sarawak n sabah dalam tu n kitorang dok borak macam2 dalam tu sambil mentertawakan diri kitorang yang kena sambut merdeka ngan cara cani tapi sume kaum ada kat situ…
Ny baru 1 Malaysia kan?

Aku kataa:ty muhyidin jadik PM 1 apa plak dye nak kenalkan ae?hwa3..

0 comments:

Post a Comment