sUduT pAnDaNg

sUduT pAnDaNg

Wednesday, September 2, 2009

kElAs mEmAsAk CHeK NyNah

Korang suka layan AFC channel tak?aku ske giler..dari pagi sampai petang 2 channel je aku layan..AFC sama HITZ…cook like a chef,naked chef,Jamie at home,chef at home,chopped,iron chef…nak taw tak..cuti nyh aku diuji ala2 iron chef oleh mak aku.korang taw iron chef?ala yang kat AFC tu…mak aku beli udang ke,ayam ke..pastu dye pon kata:ko masak laa apa ko reti.kira mandat memasak juadah da diberi pada aku.tapi masak lauk je.mak aku tolong masak nasik n buat air..

So,beberapa resipi aku try bulan pose n masa PBS contohnya asam pedas ikan kembong dengan bendi yang merupakan fevret mak n abah aku,padahal bukan orang Melaka pon…n mak aku mang suka gile asam pedas aku..tapi tataw laa mak aku nak jaga aty aku ke an…tapi aku rasa banyak2 menu…asam pedas laa yang aku konfiden skek nak masak…heheh..lagi…tomyam campur..tomyam campur nyh..bley laa..tade r sedap tapi da ada sotong,udang,ayam..memang laa licin kan?lagi..sambal udang campur terung..hah,yang nyh aku perasan@bajet sedap..hwa3…sebab tu sampai ke sahur baru abes..tu pon aku yang balun…lagi…okeh nyh mang trial n error r..aku try wat nasik kerabu versi lepih..da tiap2 jumaat tu laa aku hadap masa kat maktab so..aku try laa bwat sendiri…well,abah aku sangat suka..adik aku tambah 2 kali…mak aku?aku tak pasan pon bila mak aku jamah nasik kerabu tu..isk3….masa sahur aku dapati sumenye licin kecuali ulam ada tinggal dalam 2,3 sudu..jadik..aku wat kesimpulan yang bajet iaitu nasik kerabu aku sedap!hahaha

Tapi 2 laa…lauk yang aku x berani nak masak=masak lomak cili api…aitu mak aku masak ikan likor….yang penting ikan tu disalai dolu…pastu gulai ngan belimbing buluh..pergh!!!sedap dowh…aku tengok je mak aku masak…heheh..mak aku pon tak konfiden nak bagi mandat masak gulai tu kat aku..dye takot jahanam lauk tu..huhuh..

Huhuh..aku mang da buat bajet@perancangan tok mengexpertkan diri dalam perihal memasak sebelum aku graduate sebagai persediaan bergelar bini orang nanti(pergh,sudah ada calonkah???).tade..da kira dapat balik slalu nyh bley menuntut kat mak…ty da dok jauh..dok sorang..tak reti masak…masak laa asyik nak beli kan?lagi satu aku da nekad nak masak sendiri tyme da jadik bini orang sebab aitu sebelum balik PBS aku demam teruk…food poisoning..aku siap tadah tangan berdoa kalo aku da kawen nanti aku nak masak sendiri tamaw orang terchenta menderita sakit perot cam ak aitu(hwa3….bajet bakal isteri mithali!!).

betol..aku siyes nyh.jgn maen2!skunk nyh orang masak tak senonoh betol…aitu aku gy makan sate kat sebuah brand yang ternama kat mesia..sebut je sate kajang..musty orang sebut sate haji..tutt…kang aku gtaw nama penoh cam memfitnah lak……aku cite laa kat mem aku(buruk perangai).tade..kongsi pengalaman…sebab masa tu cite pasal kuah kacang laa..nak buat kuah kacang yang sodap laa(orang pompuan…)mem aku cakap kedai sate tu boh cicak kering dalam periuk as pelaris.hah?????????????????maun muntah aku tyme tu.pastu ada yang cite satu kedai makan kat lepih nyh plak boh spenda dalam piyuk(periuk) dye.tyme tu aku yang jahil bab2 begini mang rasa nak muntah n start dari situ aku nekad.aku nak asah skill memasak!(cakap dengan penoh semangat).

Aku da reti bape resipi..juz nak polish je lagi….sup,tomyam,black pepper,kicap,sambal,asam pedas,nasik kerabu,kari,singgang,ikan rebus,sweet sour…yang paling penting masak lemak cili padi nyh kena expert kok dapek hubby sok oghang nogoghi sok payah..haghi2 mintak masak lomak cili padi yo…hwa3..
mari bayangkan kehidupan aku kalo da power skill memasak

ha bang,apo nak makan nia?sayang masak special tok abang haa
abang ghaso la yang…ghaso nak makan bona soba mee ngan shabu2 versi Malaya…
okeh…soba mee tu sayang bwek makan ngan sup ayam..kaw2 nyo herb bang ayang bubuh bia melaha tokak ngan porut abang……shabu2 kita cocah kotam dalam kuah singgang menggologak ae bang..(tiru iron chef punya resipi wit some modification)
okeh..dessert yang?
Hmm…sayang bwek carrot cheesecake bang…sonang abang nak gy molabur ty…
Haa??sonang molabur ?
Yo laa da makan macam2 kang susah nak melabur…makan carrot nia serat banyak bang
Aah..yo..kau porli ko apo ni yang?
Hwa3…..

Akuu kata:sape tak paham dialek n9 sila dapatkan translater..hwa3

0 comments:

Post a Comment