sUduT pAnDaNg

sUduT pAnDaNg

Thursday, August 18, 2011

-tentang jurai family-


well...tadi saya berkomen-komen dengan enche ishak isaac..
seorang kawan yang saya kenal semasa saya gy panjat gunung datuk last year...
seronok untuk berborak dengan dye coz dye bnyk knowledge..
banyak benda boleh cakap ngan dye...especially bab-bab agama..

banyak benda yang buat aku macam nak cakap kat dye "enche ishak,benda yang awak share nyh memang benda yang sangat menarik hati saya yang sangat2 curious ny tahu?"
tapi aku tak cakap laa...aku dengar err baca je apa yang dye tulis kat komen ke,chat ke..kalaw dye bagi links mana2 blog ke aku gy laa baca.sebelum aku terserempak dengan dia kat gunung tu lagi aku da start baca..tapi aku ni hanya baca..dye ada chekgu dye..

baek..tadi dye ada cakap pasal darah keturunan..
which dia tu ada darah arab+yahudi+minang camtu laa
aku tanya laa cane nak tahu ada darah yahudi tu?
dye kata mata mak choklat dan kaki ada bulu
aku penah baca yahudi nye keturunan kulit dye cepat merah bila panas..
dan yahudi ni pandai

bila bincang-bincang pasal nyh..dye ada laa bagi links pasal 13 tribes.alah.pasal yahudi yang hilang tu..
aku penah baca pasal tu...sebab sebelum ni i do read some blog yang boleh dipercayai sumbernya cakap pasal lost tribes nyh...
bila bincang-bincang cani
teingin nak tahu pasal salasilah keturunan aku

err,korang tanak tahu ke?
korang keturunan apa?



abah aku cakap kan...
arwah ayah tok aku asal dari pattani,thailand nun..
maka kami nyh ada laa darah siam..
it maybe explain how i got these high cheekbone and a little fair
arwah to wan asal perak..
i'm not sure which part tapi area2 taiping somewhere laa
dan arwah tok wan nyh orang banjar.aku tak tahu sebenarnya orang banjar nyh cane
dari segi fizikal,abah rendah tapi tegap walaupun da 64 tahun
abah golap gulita..kui2
owh,not to mention..i got his nose
the only yang dapat nose abah
by mean:hidung saya tak mancung..quite bulat..kui2..

mak aku pulak..aku tak tahu laa sangat
yang aku ingat berasal dari kampung pasir panjang hulu..
pas siasat tempatnya kat kampung gajah,perak
mak pon orang banjar..
dari segi fizikal..
mak got this coklat muda eyes..yang kitorang sume pon ikut mata dia
mak fair...rambut halus sehelai2 warna keperangan dan ada wavy kat ujung
which some of us ikut...

aku pun tak tahu laa kitorang ada jurai keturunan mana..hehe
yang penting dari nabi Adam laa kan?ye tak?huhu

tapi kan...family aku..
kitorang adik beradik macam ada pair taw..
mean..dari segi fizikal ngan perangai..
akan ada 2 orang yang sama



Muke sesorang laen2..kui2

kak zah ngan abg ali..share rambut yang curly dengan kulit kemerah-merahan
tapi mak kata masa kecik dulu je laa bali tu
mata pon dua2 choc muda
perangai pon alike

kak niza ngan bari share rambut a bit curly..
kulit kuning..mata sepet
paling penting perangai kedekut tu tepat sama sekali

bangcip ngan aku dari segi perangai sama
both got cheekbone,strong jaw and choc eyes
but me myself got sepet eyes while he dont
dye muke bengis..saya tak..saya muka ayu(perasan)
rambut ikut mak....hehe..(muke bangga)

arwah bamir ngan dekwa plak macam copy paste
curly eh jap..dekwa tak curly..itam manis...
dorang sama laa...sampai masa arwah baru-baru meninggal mak akan tengok muka adik sebelum tydo...he reminds us to him

teringin sebenarnya nak tahu salasilah family..
nanti laa ye...
saya balik kampung carik apa yang ada kat rumah atas arwah tok..
yang saya tahu...
ada "syair siti zubaidah"
sebab arwah tok wan tu dah macam penglipur lara kat kampung tu
suara dia sedap bersyair...


p/s:sedang wat research...kalau saya bertemu penemuan yang mengagumkan..saya gtaw ye..huhu

0 comments:

Post a Comment