sUduT pAnDaNg

sUduT pAnDaNg

Thursday, November 1, 2012

ULASAN : The Five People You Meet In Heaven



                             credit to the owner of the picture

At first aku baca tajuk buku ni, aku sangat tertarik. Aku terbaca review pasal buku ni kat satu blog tapi aku tak bagi perhatian sangat sebab : English language. Aku faham sangat aku mengalami kesukaran nak habeskan buku ni.Kompem..Twillight Saga je the only book aku bley khatam.

Tapi baru ni on the way nak balik kampung, aku singgah KL Sentral sebelum amek train heading to Seremban. Merayau-rayau  tu  ada plak MPH bukak booth. Aku pun usya..dan aku jumpa koleksi-koleksi buku Mitch Albom ni.Sambil usya buku nak beli sambil usya abang hensem yang pon usya buku.HAHAH. Last-last aku buat keputusan nak beli 5 people walaupun hati meronta-ronta nak beli buku lain.Tapi buku ni pun meruntun jiwa nak baca. Akhirnya aku beli jugak. Tengok nipis macam ada harapan nak abes baca. 1st  baca, macam bosan.

Then I come to this word : All endings are also beginnings.we just don’t know it at the time. Starting 1st people Eddie met in heaven which is the blue man aku tawu this book is something…so aku keep on baca..actually aku tak banyak masa nak baca sebab aku nak baca buku untuk exam tapi aku curik gak baca time aku break.

Pastu bila baca line by line seriously this book would make a good movie sebab teknik penceritaan dan penulisannya sangat la lively.dan aku sangat suka buku macam ni contoh terdekat buku Andrea Hirata laa kan and as always aku akan nyatakan untuk kesekian kalinya yang LELAKI bila menulis,tulisannya sangat remarkable.Aku akan explain  buku ni through quotation tentang life yang diberi oleh 5 people Eddie met in heaven,okey?

1st people: All endings are also beginnings.

What I learn from this is: setiap akhir tu bukan bermakna pengakhiran taw.itu sebenarnya permulaan.kalau aku nak kait dengan diri aku..when my mom died…dia bukan just pergi and end of the story.dia bagi satu permulaan baru pada yang tinggal.pada aku,mak pergi tapi permulaan untuk aku jadi lagi bertanggungjawab dan change for good.

2nd people : when you sacrifice something precious, you’re not losing it. You just passing it on someone else

Apa yang aku belajar is hidup ni untuk memberi.berkorban.ya,kita maybe terkorban bila berkorban tapi kita pass hidup yang terkorban tu pada orang lain yang perlu hidup tu.faham?tak faham sudah..haha

3rd people :Holding anger is a poison.it eats you from inside.we think hating is a weapon that attacks the person who harmed us.but hatred is a curved blade and the harm we do,we do to ourselves

So,lets forgive. Itu je kata mudahnya.

4th people : love like rain,can nourish from above,drenching couples with a soaking joy but sometimes under the angry heat of life,love dries on the surface and must nourish from below,tending to its roots keeping itself alive

Dah self explain dah

5th: wherever you be is where you supposed to be

Kadang kita suka soal,apasal kita kat sini?kenapa aku camni?kenapa aku ada kat situasi ni and such.Even Eddie dalam cite ni seumur hidupnya mempersoal kenapa dia stuck kat Ruby Pier.Kita kat situ sebab kita supposed to be there.

Sebab apa kita hidup ? Kita hidup sebab ALLAH bagi kita hidup. Suruh kita cari DIA. Dan life kita.aturan hidup kita.orang yang tuhan send pada kita is part of HIS plan.Di akhirnya kita akan balik pada DIA.Dari Allah kita datang,pada DIA kita kembali.

Thing is,how you wanted to come back to HIM? Nak balik dengan penyesalan sebab hidup kat dunia kau tak buat apa-apa pun untuk mengakui ALLAH tu ada selepas segala macam aturan.ujian.manusia.signal.sign.alam sebagai tanda DIA ada?

NOTE: At the end kita akan nampak,sebab penulis ni bukan islam,in the end dia tak dapat nak menyatakan semua ni datang dari Allah.Sampai sudah,heaven dia kat dunia je. Sebab dia hidup untuk dunia.Apa dia cakap atas justifikasi moral dan logik akal semata,bukan iman dalam hati.

2 comments:

Admin said...

"when you sacrifice something precious, you’re not losing it. You just passing it on someone else"

Itu yang yang aku suka. Ayat yang selalu buat aku tenang bila pujuk hati(:

Myn said...

alahaii mcm sedey je cik ayu kite ni.huhuhu

Post a Comment