sUduT pAnDaNg

sUduT pAnDaNg

Thursday, August 26, 2010

self reflection

aku nak berubah.sungguh aku nak berubah.da banyak kali ak dapat "alarm" tp aku abaikan atau kadang2 aku tak istiqamah.aku tak tegas pada aty sendiri.aku manjakan sangat aty aku sampai aty aku da kelam.kalo aku tgok perjalanan aku selama 21 tahun n kalo aku nak banding zaman suci bersih aku..zmn bapak yg tanggung dosa aku...way too far...zmn bapak tanggung dosa 2 hati nyh lagi bersih...tp by times...makin besa...padahal tahu dosa 2 kne tanggung atas bahu sendiri lagi terok.lagi kotor.lagi hina.lagi lalai.mak abah da bg didikan,da bg asas tp ble da besa...ikot kebiasaan.ikot seronok ati smpai last2 ati yg putih bersih 2 da mkin lme mkin kotor smpai buat dosa pon tak rse ap....jauh sgt allignment kt track da lari...sikit demi sikit.

kalau nak berubah memang kne perancangan mcm yg ditulis dlm versus-hlovate.solat+ibadat--->hidup bersyariat--->aurat--->ikhtilat.ni yg nak kne praktis habis baek....kalo da gerak x ley nk toleh kiri knn dpn blkng da..sbb x bley nk rsa sayang tinggal zaman jahiliyah 2....sbb 2 maknanya mmg x ikhlas lgsng carik jln nk jmpa DIA.

Kalo nk kata ak terpengaruh dgn novel nyh....mngkn ye...tp mgkn vocab paling tepat ak nk gne ialah:awaken.tersedar.lme sgt dok idop dlm "kosong" bak kte lagu sum41 matter of heart is heart to address especially when yours is full of emptiness.hati kalo tade pengisian mmg ssh laa nk didefine mcm mne keadaannya ryte?takut..sedey..gelisah..guilty..sume ada...Alhamdulillah sbb DIA slalu egtkan...DIA slalu guide step hamba dye supaya x lost track.tp...kalo da itam kelam aty mmg ssh laa nk melihat.kan....

ak rse...ak da bnyk kali lost.bnyk kali kalah.battle nk lwn nafsu.nk lwn perasaan.ad tyme ak bley go on.ada tyme ak klh sbb ak ikotkan sgt aty.manjekan sgt keinginan sendiri smpai yg x ikot skema pon diikot jugak walhal da taw yg halal n haram 2 mcm air ngan minyak x kan boleh bercampur.kekadang aku lupa....aku hope org ingtkan ak padahal aku kne sedar kte ny on our own...pada Allah je bley disandarkan harapan.kalo sandar kt kayu...kayu reput...sandar kt manusia...manusia akn pergi...tp sandar pada DIA.DIA kekal selamanya..malah DIA x penah tido.Maha Melihat.Maha Mendengar.Mustahil DIA x dgr kte kalo hati kita,lisan kita,anggota kita mengharap pada DIA,memohon pemeliharaanNYA ke atas kita

Sungguh hidup ni perjuangan.dunia ni medan tempur.musuhnya syaitan dan hawa nafsu.senjata yg kita perlu ilmu,iman dan amal.kalo menang masuk syurga.kalo kalah,selamat datang ke neraka.nauzubillah.

senjatanya ilmu,iman dan amal....masalahnya cukup ke ilmu...ada ke ilmu?kita disuruh membaca sbb nk carik ilmu.n ilmu yg utama 2 ada terkandung dlm Al-Quran.tp kalo Al-quran pon x khatam walhal novel stephenie meyer yg harubiru tebal2 2 khatam mne laa nk ad isi otak n aty kan?kalo snggup carik kamus nk translate novel bi berjela sbb nk taw apa ditulis kenapa x dicarik tafsir tok carik ilmu dlm kalamullah?n mana laa nak egt,nk dpt pengajaran kalo petunjuk utama 2 diabaikan.semuka pon x diselak.

dan kalo tade ilmu,x tahu..jahil macammana nk beriman.macammana nk ad faith yg kukuh.mcm mne nk membenarkan dgn hati,melafazkan dgn lisan,melakukan dgn anggota?kalo mata yg ada 2 x digunakan,kalo akal dibagi x diguna utk melihat tanda2 kekuasaanNYA boleh ke beriman dgn sebenar-benarnya?

iman 2 bukan ke ada 70 cabang.yg paling tinggi lillahitaala...yg pling rendah buang duri yg merentang jalan.tp jgn sempit dgn pikir buang duri tgh jln da beriman.maksudnya:buang apa2 halangan utk smpai kpd Allah.n kalo nk sampai kpd Allah 2 kena laa tinggalkan apa yg dilarang n buat apa yg disuruh.n nk beramal dgn apa yg disuruh n tinggalkan apa yg dilarang 2 bukan laa senang kalo hidup 2 da bese dgn kebiasaan2 yg sbnrnya x ikot skema.n hidup 2 perjuangan...jihad nk lawan perasaan..lawan nafsu yg sentiasa nakkan kerehatan...nakkan seronok dunia...n benda yg seronok di dunia nyh tiket ke neraka sdgkn yg sakit nk ditunaikan skrg nyh plak tiket ke syurga.

kalo kafir mne laa nk caye syurga neraka.tp islam mcm ko ny aminah taw n percaya pada hell n heaven kan.tp ap ko wat?apa ko wat utk carik jalan ke syurga?padahal rsenya bnyk ko tempah tiket ke hell.kalo ko 2 bodoh yg mmg bodoh bley diamafkan.tp kalo ko dok baca buku2 pasal sume nyh...ko baca quran tp ko x mau gak berubah....ko taw x,ko laa yg kena campak dlm neraka?bukan masa ko kanak2 dlu mak slalu ckp ke bila ko mls solat:nynah tau kan yg berdosa kalo x solat.org yg taw dosa tp dia buat dia lg laa berdosa.

nmpk x aminah,kecik2 lg mak da pasak dlm otak.apa sebab mak ko bkn ustazah jdik ko take ap dye ckp 2 4 granted?jdik ko egt ko skolah bertingkat2 smpai amek ijazah 2 ko lg pndai?ko laa yg bangang sbb ko tak amek lngsung pengajaran dr apa ko baca.ko laa org pling degil sbb tak penah nk berubah,n adakah ko sama dgn golongan2 yg diceritakan dlm Al-quran?golongan yg dimurka 2 sbb dorg 2 sangka dorg da pndai.kalo ada org dtg bg teguran ko anggap org tu yg sesat.betol laa ujub 2 da menguasai diri.

sakit mmg sakit nk lwn kehendak hati.tp baek sakit skrg aminah.
air ngan minyak tak kan bercampur.nmpk boundaries dye jdik jgn wat.
tolong laa aminah.jgn lalai.jgn lupa.jgn ujub.jgn chenta dunia.Berlindunglah pada DIA dari rasa ni.

"Ya Allah..tunjukkan kami jalan yang lurus iaitu jalan orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka,bukannya jalan orang yang Engkau murka terhadap mereka dan bukan pula jalan orang yang sesat"

p/s:Allah dah ketuk pintu ati.jgn tutup.jgn abaikan peringatan2 yg ko dapat.jgn abis ramadhan ni ko lupa blik.jgn abis ramadhan ni ko kalah lagi dgn nafsu dgn perasaan.jgn larut dlm kebiasaan.ati 2 bersihkan,ati 2 jaga aminah.sbb kalo ati 2 sakit.Allah tambah lg sampai apa yg buruk pon ko akan pandang baik.Ya ALLAH aku berlindung padamu.Ingatkan aku bila aku terlupa.Bimbing aku Ya Allah.Teguhkan imanku.Amin...

0 comments:

Post a Comment