sUduT pAnDaNg

sUduT pAnDaNg

Sunday, August 29, 2010

Ramadhan ke-18..post tertunda..hoho

Alhamdulillah….da smpai ramadhan ke-18 pon kan…da nk msok fasa 3 ramadhan da nyh.tiap2 fasa 2 ad ujian2 dia kan?n aku harap…ramdhan kali ni bley jdik titik mula utk aku jaga solat+ibadat,hidup bersyariat yg lg 2 akn menyusul pasni harapnya.Amin.Moga ramadhan ni jugak akn menambahkan takwa…mengukuhkan iman…n paling penting semoga dpt aku menundukkan nafsu.semoga dpt membersihkan hati…melembutkan hati…mencekalkan hati…
Baik…arini aku baca buku HarunYahya:Deep Thinking.Sebenarnya start baca malam td…harini sambung bacaan 2….kejap benti..kejap on blik..dok menyambil laa…kejap mak dtg jenguk kt bilik…aku layan borak jap….aku nyh mmg keje terperap dlm bilik 24hours.Sungguh.Kalo bkn bulan pose aku akn lepak di dapur semedang…….nk jadik cerita arini tade air plak kt umah..cane nk bersilat kt dapor kan(egt maktab je tade air…ny nk kne kol SAINS nyh..)
Baik,berbalik pada cerita Deep Thinking 2….aku cadangkan rakan2 bacalah sebab bukunya bagus.Buku2 Harun Yahya nyh mmg good book…good sbb dye sampaikan Ayat-Ayat Allah….dye amar makruf nahi mungkar.n buku yg disebut nyh mengajak kita berfikir akan tanda2 kekuasaanNYA n dia ajak kita merenung ayat-ayat dalam Al-Quran sbb dlm Al-Quran ni ada petunjuk dari Pencipta kita,Peringatan,Hukum-hukum,Pelajaran juga ilmu.
Salah satu yg wat aku terbukak mata hati bila mana dia kata: atom-atom
adalah benda tak hidup.atom-atom dapat bergabung dan membentuk wujud manusia yang memiliki kemampuan untuk melihat, mendengar, menafsirkan segala sesuatu
yang mereka terima, menikmati musik yang mereka dengar, berpikir,
membuat keputusan-keputusan, menjadi bahagia atau tidak bahagia? Bagaimana
manusia mendapatkan segala kemampuan seperti ini?; yakni sifat-
sifat kemanusiaan yang sama sekali berbeda dengan wujud fisik yang
dihasilkan dari penggabungan atom-atom yang berbeda tersebut.
Sudah tentu atom-atom yang tak hidup dan tidak memiliki kesadaran.
Okey sebelum ni kalo baca al-mathurat…kalo baca tafsir dia ada satu tafsir yg aku tak faham:DIA mengeluarkan benda hidup daripada benda mati dan mengeluarkan benda mati daripada benda yang hidup.Aku x phm atau senang cite ngaku je la Aminah ko 2 malas nak berpikir…masa 2 ak x paham macammana mengeluarkan benda mati daripada benda hidup.Da bce nyh bru ak paham…kan atom 2 benda mati(benda bukan hidup) bila bergabung membentuk manusia(benda hidup).Subhanallah…..kalau kita berpikir,kalo kita mencari,kalo kita berilmu..barulah kita dapat melihat tanda-tanda KekuasaanNYA…
Jadik pasni kne rajin selak Al-Quran dan tafsir.ken rajin berpikir n melihat tanda-tanda kekuasaanNYA di langit dan di bumi key Aminah…Baik,tamat cerita buku…tape..nnati aku ulas pjg sket pasal buku nyh dlm entri laen key?
Seterusnya arini saje gatal2 gy maen2 ngan ank cucu jiran.gaya da mcm kakak solehah da…hahah
Okey..sebenarnya aku nak aja dorg math..tp nk guna konsep blaja sambil bermain n nak applied SDP.Okey student ak nyh plbagai prngkt umur…5 org sume….Fikhri:10 tahun,Aifan:6 tahun,Bella:5 Tahun,Ija:5 tahun n amat:3 tahun.
Ajak dorg men cikgu kata.cikgu kata nyh sape gy BIG taw laa games dye cane…pas2 aja dorg wat kotak yg en um aja mse SDP…pas da aja wat kotak 2 aja dorg operasi tambah,tolak,darab bahagi.caranya?ajak dorg maen amek batu jalan yg comel2 10 biji…pas2 ajak dorg maen:okey sayang….konon2 dlm kotak kamu nyh ad 10 biji gula2..jadik jom kta maen2 dgn gula2 kte nyh…jadik aku bagi laa dorg situasi….situasi yg melibatkan operasi tambah,tolak,darab n bahagi.Si Bella aku nmpk cepat tangkap..wat kotak pon kemas…Aifan pon..cme Aifan ble kira lmbt sikit.Fikhri da besa.Ija plak lambat n x ske cuba tros nk ngalah.apa2 cakap tak tahu,tak tahu…amat mengajuk sbb diabaikan.Almaklum yg si Aifan jerit akak,ija jerit akak,bella jerit akak…x smpt ak nk tolong dye dlu…aku pon nk tumpu budak2 yg da besa laa sbb dye bru 3 tahon kan….
Ny baru bape org..da ad budak yg terabai…pasni kalo aja lg…kne alert betol2…tak ley abaikan student.hehe…egt pasni nk try wat mende laen lak..mybe ajak dorg wat topeng pas2 ajak maen blakon2 ke…n maybe nak guna bm nye subjek kowt….tp ken rncng laa dlu..bru pasni sng ak nk tgok Berjaya ke tak PnP x formal aku 2…lagi satu egt nak wat PJ la…tp kne siapkan dlu RPH..bdk2 nyh pond r dok maen tgh2 panas 2 baek ak ajar sket…Semoga budak2 2 dpt ilmu aku pond pt handle bdk..tahon depan da nk praktikum..kalo bley nk try sume jnis kaedah n teknik..senang nk guna kt skolah ty…
So far td objektif nk kta tercapai x jugak sbb pengukuran tade…ak just watt ok fun n nk tgok pelaksanaan je..RPH pon x wat..on the spot je td…tapi tgok bdk2 2 seronok.n ak nyh jenis suka bdk seronok….kalo rigid,formal….jgn arap dorg nk kan?huhu

p/s:x saba nk berPBS….Nk mintak tunjuk ajar chekgu sbgai bekalan tok praktikum..

0 comments:

Post a Comment