sUduT pAnDaNg

sUduT pAnDaNg

Sunday, January 4, 2015

Dejavu Di Kinabalu : The Feeling


Banyak-banyak impian,kenapa la nak susah-susah panjat gunung?
Aku tak tahu nak jawab apa
Am I really fit.No I’m not.
Am I really love nature?I must say yes.
Maybe aku perempuan pelik.Aku tak suka benda fancy.Nature cukup dah nak fascinated aku and that explain why I love taking pictures of nature.



Matlamat aku panjat Gunung Kinabalu selain daripada nak enjoy nature dan ambil gambar ialah to feel the sense of accomplishment.I don’t know why but since I was a kid I’m kinda ambitious.I started to imagine and wanted something.Its nothing like I wanted to prove myself to anyone.No.Never be my attention.I just wanted to challenged myself,I wanted something that brings mean to my life.Aku tak tahu la kenapa.Aku selalu nak ada something yang prove yang aku ni “living”.Kalau aku tak accomplish apa-apa in a year,in a month aku rasa hidup aku dull gila.Bak kata Radiohead : I’m not living I’m just killing time.


To be honest this feeling.Feeling yang aku perlukan something.Accomplishment ni lagi kuat bila mak dah takde.I don’t know why.Maybe betul kata Anne Frank.Nature ni macam ubat,terapi untuk orang yang rasa sunyi dalam hidup.Kalau kau nak suruh aku hilangkan benda tu dengan kahwin.Its a bad idea.I don’t find peace in people.I’m sorry.Its hard for me.When it comes to people,they hurt me badly and for that I rest my case.


Sekurang-kurangnya adventure macam ni bagi aku motivasi.Motivasi to wanted something.Aku rasa tak banyak pon aku nak.Aku Cuma nak masa untuk otak aku ni berfikir dan mendalami hakikat hidup aku sendiri.Mengenal diri aku sendiri.Masa panjat gunung haritu aku niatkan yang walaupun ni bukan umrah atau haji,ni perjalanan mencari dan mengenal tuhan.


Bila mana tough gila aku nak panjat Gunung Kinabalu tu,aku cakap kat Gunung tu(dalam hati).Allah lagi besar dari kau.Allah lagi berkuasa dari kau.I keep saying that but then bila aku solat subuh.Sujud pada batu tu moment paling besar dalam perjalanan tu..Moment dimana tuhan tegur aku…Gunung yang besar,yang tinggi ni..yang sangat tough,yang kau rasa tak mampu nak ditawan ni tolak tawaran untuk jadi khalifah,tapi kau(manusia) yang tak berdaya nak tawan dia ni berani nak ambil tanggungjawab sebagai khalifah.
masa tu…sentap dihati.


Kan moment sebelum tu aku macam kerek.Aku cakap Allah lagi besar dari gunung tu kat gunung konon nak psiko la tapi sekarang tuhan tu bagi aku pelempang ghaib.Tuhan nak bagitahu,gunung tu dah lama tahu Allah lagi besar dari dia…Allah nak bagi aku rasa,ni rasa hamba.Rasa hina dan kerdil dan bila aku balik aku try cari terjemahan sebab “teguran” tuhan tu macam familiar je…Rupanya teguran tu ada dalam Al-quran.Dalam surah Al-Ahzab ayat 72-73 dan sambungannya tu memang tepat dengan rasa yang diberi.


“Rasa” yang DIA bagi tu menemani aku dalam tiap perjalanan buat aku rasa aku hidup dan bukan mayat hidup.Lepas ni aku plan nak panjat Gunung Rinjani.Cantik tapi mencabar.Aku tak tahu kenapa.I just ignore part mencabar tu cause all I wanted is to be on the top of it…enjoying beautifull scene from up there..taking lots of picture and of course learn as much as possible along the way.It just a simple wish.I don’t ask much.I know I’ll become a better person everytime I set myself for a challenge and please let me be a better person through this.


0 comments:

Post a Comment