sUduT pAnDaNg

sUduT pAnDaNg

Thursday, December 20, 2012

23 Hari Lahir



21/12/2012 orang kata hari kiamat. orang mayan la kata. ikut calendar dia. ikut calendar omputih ni ulang tahun ke-23 kelahiran aku. means da 23 tahun aku hidup atas muka bumi ni.
Tahun ni tahun ke-2 aku celebrate birthday tanpa mak. okey,tak pernah celebrate pon sebenarnya. Tapi selalunya pagi nya tu aku akan sengih-sengih sambil dengan hillariousnya cakap:mak,aini birthday ninah!! Dan dia akan peluk dan cium sambil cakap: selamat hari lahir manje. kekadang comot. kekadang comel…apa je laa yang dia suka nak tambah kat belakang. dan dia akan buat masakan spesel : mee goreng selalunya..haha… aku memang jarang gile-gile makan mee goreng kat kedai..sebab mak aku punya mee goreng….especially yang masa birthday tu paling yummmmy.

Untuk 23 hari lahir ni yang aku tahu aku akan melongo pandang ceiling…tengok nfon kowt ada yang wish. angkat call kowt ada yang call. My niece Norezati would be the 1st person to wish. never fail..every year…dan bila da masuk maktab…kak ngah/hazwani my laa selalunya di belakang my niece..followed by my  fellow friend. kak long,iqa n ila.serius cakap laa kan,da masuk maktab dan dah ada fb ni baru laa ada ramai yang wish..haha..sebab bila birthday cuti sekolah ni ramai yang akan lupa…tapi pernah satu tahun tu..my senior: bong faizal wish a month earlier…serius x kan lupa peristiwa klaka tu..neway thanx bro!

Apa wishlist untuk birthday? None .
Aku just come with a thought pagi tadi lepas habis baca For One More Day by Mitch Albom..nanti la aku buat ulasan dia eh…
Katanya…untuk setiap cerita dalam family tu..there’s always a story..why like this..why like that..an most of it is our mom’s story..Buat aku fikir…instead of kita tunggu orang wish..celebrate…why don’t we change it? Birthday kita bukan mean…kita nye hidup je. bukan our day..its actually day mak kita bertarung nyawa to deliver us..instead of celebrating ourself why don’t  we celebrate our mom? orang yang sacrifice untuk lahirkan kita…

why don’t we go to our mom and said : mak…terima kasih…sebab 23 tahun lepas kan…pukul 6.20 pagi…lepas subuh tu…mak bertarung nyawa..antara hidup dan mati nak lahirkan budak ni…budak yang nakal…yang lahir je lepas subuh tapi liat nak bangun subuh…yang suka argue cakap orang…yang ketegaq…yang merajuk tarik muncung…suruh tolong, mula la wat muka ketat…yang suka paksa dengar story telling dia..yang paksa jadik coach dia bila time nak bercerita berforum berdebat…yang suka benam kepala kat perut mak bila nak menangis…yang bila buat perangai main buat je dan lepas tu baru laa nak menangis-nangis menyesal mintak maaf…terima kasih atas segala pengorbanan..kebaikan..kasih sayang…sebab lahirkan orang…love u mak..happy birthday..

I should said it at least 12 years ago right? Hurm…
 No, I ‘m not regret…this is life…aku dah redha..

You..yang baca…it’s not too late. its better late than never right ?
Nanti masa your birthday..buat macam tu tawu! hug her..hold her tightly and say it to her. surely burst both of you to tears… but why ashamed with your own feeling towards mom .. the one who deliver you..tak pon..tak yah tunggu your birthday…buat je sekarang…okey ?

Lagi satu…terima kasih Allah…untuk kehidupan…there’s a lot of thing I don’t do for life YOU give me… I should start do something…life DIA bagi bukan sesaje. So lets work on projek mati… okey yang ni nanti aku update post tentang projek mati tu apa.


P/S : Hadiah birthday yang aku nak dari yang membaca ialah : buat macam aku cakap. pi kat mak hangpa..peluk..cium…cakap korang sayang dia. okey? dan satu lagi.. boleh tak sedekahkan Al-Fatihah kat mak aku : Siti Halijah binti Hamidah. Okey thanx!

0 comments:

Post a Comment