sUduT pAnDaNg

sUduT pAnDaNg

Saturday, September 25, 2010

bonda:pn siti halijah

Hmm….aku rasa dlm tiap post aku mesti x tggl nk sebut nma mak…mostly mesti sebut make sp kalo part selfreflection..part rasional sbb nasihat emak 2 laa yg jdik alarm utk wat sesuatu selain dari DIA.Tapi x penah aku tulis satu post khas utk dia…jadik arini dlm entry nyh aku akan cerita tentang bunda aku:Pn Siti Halijah Hashim.
Ibu saya dah berumur 60 tahun tahun nyh.Ye..mak saya da berusia…kalo dkt maktab 2…mak aku nyh da kira opah,nenek n wan kpd bdk2 nyh n aku nyh da taraf makcik laa kiranya.tapi dia tetap chantek,lawa,indah,ayu,manis pada mata aku n tentunya Enche Ibrahim juga.

Mak aku anak yatim piatu.Yatim masa umur 10 tahun dan Piatu masa umur 20++….mak aku da lupa.jdik aku x ley bg faktanya.Kalo dgr kisah zaman kanak-kanak dye smpai zaman remaja,zaman dah kawen mak aku mmg laa sgt seedy dan kisah2 2 dia ceritakan pada aku untuk aku amek iktibar.Mak aku dibela oleh ayah tiri n kalo da nama ayah tiri 2 faham2 laa macammana garangnya.kalo mak aku cite pasal zaman kanak2 dye mmg kalo x nanges maknanya aku mmg tade perasaan laa….

Tapi dia wanita paling baik,tabah,sabar dan sederhana.Sederhana dalam segala hal.x melebih2 langsung.Dia sandarkan harapan hanya pada DIA sbb dr kecik dia cuma ada DIA.Tak pernah merasakan nasib dye buruk sbb taw ad org lg buruk nasibnya.Sentiasa berfikir.Sentiasa bersangka baik.Walau dari dulu kalau nak dapatkan apa yg dye nak sangat susah tak pernah dia merungut..tak pernah mendesak-desak abah…sebab dye tamaw abah carik jalan mudah….tamaw membebankan…tak pernah nak tiru orang…sederhana sungguh.kalau apa yg dia nak tecapai dia akan cakap:dah lama mak nak,dapat jugak.tapi mak takut bila apa mak nak mak dapat takut nanti kat sana mak tak dapat apa2.Agak2nya kalo kita laa…ada kita nak piker cam2?Aku dpt apa pon Alhamdulillah 2 pon blom tentu aku egt nk sebut….tapi mak nyh..bley plak dia pikir jauh,panjang…

Mak aku bukan ustazah.kalo dressup dye pon bkn laa tudung labuh ke..dia biasa2 saje.Tapi x pernah nak pakai bergaya bagai sbb kata dia:Dia dah tua,dia org kampong.ukur baju kat badan sendiri.dia malu nak pakai bergaya bagai.kalo baju mahal sikit pon dia x pakai.dia memang serba serbi sederhana.Kalo bercampur gaul tak pernah pulak nak melebih2 bercakap.Banyak mendengar dan diam.Kalo nk cakap belakang pon cuma dye cakap kat abah.Sekarang nyh plak pendengaran dye da kurang.Lagi laa ssh nk dgr org ckp papa.kalo cakap apa,gurau apa kalo dye takut menyinggung org…cepat2 dye mintak maaf dan kata dye gurau.rendah diri x penah nk panjang2kan apa….

Mak aku bukan org pandai agama.bukan blaja skolah pondok.tp aku rasa dye praktikal lg baek dr org blaja n taw teori.Dia membesar bukan dlm keluarga bahagia..keluarga abah,mak mentua dia(tok aku) yg banyak ajar dye..sebab 2 dye slalu nasihat kalo nak carik hubby(dia ckp suami la) bia org ada agama.bley bimbing kte.kalo diri dye x terbawak mcm mana nk bwk kita…2 blom cte anak2 nnti…dye tahu sbb family dye dlu mcm 2..dye slalu pesan jadik pompuan kne tegas.kalo easy sgt…sng laa org nk perkotak-katikkan…tp 2 bkn mkne jdik garang x tentu arah.sume pon kne buat secara x berlebih..tegas pada tempatnya….

Dia wanita yg x mintak much dr sape2….mak x penah marah kalo aku x dpt result gempak.x penah marah abang2 walau dorg abes spm sume cabut gy keje.dah 2 keje x seberapa.x penah dye nk malu dgn fact anak dye bkn pndai2 sbb dye kata dye pon x pandai mcm mana nk anak pandai.tapi jgn anak dye keje x senonoh buat jahat.kalo yg 2 mmg dye bebel tahap x ingat.n utk aku pon x penah dye letak harapan menggunung…bila aku nye result SPM x mcm yg sume org expect dye tak marah..dye laa yg dok pujuk…dye laa yg bg semangat.x penah mandai2 suruh aku amek 2 amek nyh…ak kte nk smbung form 6 pon dye x kisah…jnji kata dye aku ada kesedaran nk blaja..jnji kata dye aku x lupa DIA.Sebab satu je perkara yg dia kecewa ialah bila aku jauh dari DIA.Bila aku burn solat n kalo solat x jaga waktu.Dye kata dye x rugi tapi aku laa yg rugi.Dye kata dye x bley tolong aku.Cuma DIA yang boleh tolong aku.Masa nk pujuk aku dia just ckp:nynah lupa DIA sbb 2 laa jdik cani…tp btol apa mak ckp….mmg dlu2….zmn UPSR,zmn PMR way too far dgn zmn SPM zmn Degree…Zaman dulu2 2 solat ibadat jaga.Bila lupa,jaga balik tp skrg bila lupa..tak egt lgsng…

Kalo bab ikhtilat pon slalu dye pesan.dgn lelaki kne tegas.kalo kte nyh mudah sgt kalo kte nyh show off sgt dri 2 mmg laa lelaki egt kte mudah….dye pesan kalo kte bg chance kt org mmg laa org try.so,salah dye letakkan sepenuhnya pd bahu sendiri..bukan tuding kt sape2.yela,da ko chentan kt p.cik jual aiskrim ke x kan laa nk ngamuk kt p.cik 2…nyh p.cik laa slh ngorat saya…padahal ko yg dok terhegeh2 ari2 beli aiskrim..dok lyn dye(ttbe rasa makan dlm kan?).slalu dye pesan kt anak lelaki n pompuan yg lelaki n pompuan nyh bley merosakkan kte kalo x kne gayanya…jodoh kita dah ditentukan…kalo zmn skolah dlu lg laa x bley nk chenta kalo kawen katanya nk jdik apa?nk mkn pasiaq?hoho….dah zmn degree nyh pon dye pesan jgn laa gatai nk berpasangan dulu….penat blaja bertahun2 takkan hidup nk terenti takat kawen je?kurang2 capai dulu apa yg nak…tak penah pulak dye kata:ko blaja btol2 bls jasa mak..mak nk gy London…mak nk dok umah besa ..hoho.

Kalo nk tulis pasal emak nyh…x kan penah abes…x kan….dye precious sgt.dye anugerah Allah kat aku.Aku bersyukur ada emak macam Pn Halijah.Syukur sgt2….kalo org dok kata awek dye anugerah terindah…aku nk ckp mak aku anugerah terindah untuk aku.Aku slalu lupa…Allah bagi aku mak yg slalu mengingatkan…Aku x sabar Allah bg aku mak yg slalu menenangkan aku.Aku banyak sgt kurang here n there…Allah cukupkan dgn Mak sebagai ibu yg melengkapi mana yg kurang 2…Aku tade org nk dibuat contoh Allah bg aku mak yg bley dijadikan contoh..Aku sgt suka bercakap Allah bg mak yg sudi mendengar..yg x penah nk halang aku speakup my mind n kadang2 ak melampau smpai sume x puas hati ..sume yg aku marah sume nk lepas kt dye..merajuk x kena tempat…manja melebih2 smpai ble kne tegur nk tarik muka….nk menjawab….teruk aku kan…tapi dye sentiasa memaafkan….

sungguh aku sayang mak aku…sungguh aku takut dye pergi…sampai satu tahap aku nangis memikirkan apa akn jdik kalo dia tade…aku takut x jumpa dia…aku takut aku masok tempat laen dye kt tempat laen…..ak nk jumpa dye blik dkt akhirat nnti…aku nk terus jdik anak dye…Aku gak takut nnti aku lupakan dye…aku takut aku bukan anak solehah…dye cuma ad ktorg tok doakan dye…kalo aku,ktorg x soleh..x solehah sape nk doakan dye?sungguh org akn ckp jgn piker pjg sgt…jgn fikir negative…tp ak x bley halang otak utk berfikir.dan dia asyik bercakap soal itu kblkgn nyh….dye ckp:anak2 da besa…dye x yah nk risau apa lg dah.n aku x bley nk sruh dye diam dr berkata..Aku redha kalo dia dipanggil satu hari nanti sebab tade ap yg kekal kt dunia nyh.n ak pon x snggup nk tgok dye sakit sbb aku x bley nk amek pon sakit dye 2.aku x bley kurangkan pon sakit dye.just ak bley doakan…n kata dye dye da sejuk aty kalo tgok aku jdik anak solehah.2 pon da ckup.ak tataw nk define..sedey sayu…takut…sume bercampur.

Aku nk jdik anak yg baik.yg sejukkan hati..sejukkan mata dye…n aku harap aku dpt salin sifat2 baik dye…n aku harap aku simpan leklok pesanan dye n praktikkan.Sume yg ada mak ayah…sayang mak ayh korg..dgr ckp dorg…tade mak bapak yg nk tgok ank2 gone bad…pegi hell…jgn nk mendadak melawn ckp…jgn risaukan dorg…sebab dorg syg kita sgt2…at least buat laa dorg happy dgn cara yg dorg nk.tp bkn just nk sedapkan aty dorg….tp jgk tanda syukur kt tuhan yg da bg kita ibu bapa yg tbaik

p/s:mood:sedey+takut

1 comments:

Wan Mohd Zamir said...

ibu n ayah laa sumber inspirasi kite...

follow laa ye..tq :)

http://zackemir.blogspot.com/

Post a Comment