sUduT pAnDaNg

sUduT pAnDaNg

Friday, May 28, 2010

travel yuk!!!!!

Okey….entry nyh da lme sebenarnya berabuk dlm satu folder nyh..tajuk dye:gurindam jiwa….dlm nyh aku punye sume bebelan aku tulis tyme aku offline…entry nyh da tulis dr tahun 2009 lg….egt x pasal aku cte nk sgt amek gamba rumah2 tradisional di Negeri Sembilan dan seluruh Malaysia?…nyh laa full entry yg da lme ak smpn….hahah…tajuk dye tyme 2:empayar anganku

Huh..besh gler tgok jangan lupa lirik dowh….kalo la ak dpt 100 000 2…pergh!!!!Ngeh3…slalu x korg berangan dwet jtoh dari langit ke…korg jumpa harta karun ke…pas2 korg pon berkire-kire nk wat ap ngan dwet 2…nguahaha…slalu je ak berangan mende ny…aini cam nak share je angan2 ak 2…ngeh3…

Kalo ak dpt r 100 000 2…1st of all maybe ak nak gy vacation…ak ny jenis ske arts…huh…kalo dpt plak travel kt negeri2 kt mesia ny smbl amek gmbr architecture melayu..pergh!!!!2 kire ak punye impian r …backpack,camera kt leher,ipod dgn lgu2 sentak kt tinge,poket dgn dwet..jln je an…kalo ikot kt kuala klawang ny pon da naek juling mata ak tgok umah lme2 dye…blom naek pantai lg…huh..marvellous architecture dye.tmbh cun lg…scenery dye….suasana village dye…wulamak…ak dpt tngkp gmbr umah2 2…ak wat ak nye own collection la an….naek semban,ak straight plak gy port dickson..naek linggi…lepak melaka…carik umah bumbung panjang melaka yg ak admire most 2..hadoyai…..siok tol…pas2 trun johor plak…carik sume umah2 lme johornye design…limas cut an..pas2 nek ketapi straight trun pahang…gy merantau carik umah pahang lak…pergh..nek plak ganu….ngan umah perabung dia….nek kelantan,carik rumah tiang 12 yg mmg cun.pas2 tros gy kedah…carik ma kedah yg sgt relevan dgn tmpt eh yg slalu bnjir..nek penang….carik umah pak lah mse kecik2 dolu….gy perlis lak…aku teringin sgt nk gy tmpt shoot tentang bulan n wadi unung 2….pas2 nek tren turun area tepeng…jln2…carik umah colonial….trun telok intan..carik limas..carik kutai…carik blik family2 mak aku….adoyai…x terbayang bestnye…fun dpt….pelajaran pon dpt…

Camni abes r dwet an kalo tros wat straight…ak ngat…nk kayuh pelan dlu kot….dptkn lesen….dptkn camera….pas2 rembat moto abh ak…gy rempit ke klawang…capture gmbr2 kt klawang..pas2 naek pantai…smpai semban pusing blik ikot pilah…capture gmbr umah kt pilah plak kendian blik umah kt pasoh.ak da bwat da aritu masa sblm blik mktb…x r pnt sgt.cume syg..x de camera.tgok r…ak bli kamera dlu ty..abg ak jnji nk bwk ak rempit dr rembau ke port dickson.kalo pjg umo msing2 la an…kalo dpt n jdik..ak capture gmbr2 umah lme melayu 2 dan bubuh Kt friendster nnti..hehehe

Entry nyh aku tulis awal 2009….masa 2 dok berblog kt frenster je…..skrg nyh da pkai fb je…hoho..pas2 kan aku cakap….aku x pkai kamera….aku nk beli kamera….tp last2 aku pkai kameraphone je….sbb aku nk gne phone jugak..maka aku beli laa kamera.mase 2 mg nk carik cybershot…yg murah….n alhamdulillah jmpe K770i….actually phone nyh sme ngn phone rumate aku….tp kebetulan itu yg best kualiti n harga pon berpatutan….rembat je laa.dgn k770i 2 laa ak mula minat amek gamba….
Hoho…nak ikot tak aku travel???jom laa….kte kumpul dwet..pas2 kte ikot trip nyh…jom2….tapi naek train taw…kte try tgok keindahan KL---hingga UTARA tanahair melalui jalan belakang(highway PLUS 2 kre jalan depan laa bg aku)…smbil2 bwk otak kita pikir cane dolu mangkok ayun penjajah bawak kua hasil bumi kita yang dijarah nyh…okey?chantek!!!kte selusur sejarah jom….

Kan aku cakap aku nyh sgt ske membaca n buat mende di atas adalah empayar angan aku n ntah cane aritu tyme gy library aty aku tergerak2 nk membaca mcm2 buku pasal pantun melayu.aku bce buku pasal perahu sebab aku teringat andrea hirata tulis pasal pembuatan perahu oleh org melayu belitong…aku baca sbb nk kukuhkan btol ke apa andrea hirata kata…maka aku baca n aku mula rasa yg org melayu nyh bnyk je invention dye…n kaya ngan falsafah n pemikiran n ilmu…maka aku terpanggil tok carik..nape kita sekarang da laen?da jdik bangsa pengguna mcm ada sorg penulis nyh kata…aku pon penah cakap kan nak sgt kaji sejarah melayu….so,aku pon nk gy laa rak yg ada buku sejarah raja2 melayu…ttbe npk satu buku tajuk dye berpetualang ke aceh….aku pon bce n ternyata ada jugak org yg macam aku….aku pon blik apa lg…ngadap buku 2..satu siri ke satu siri…(ada 3 siri) n bukak blog radzi sapiee nyh…(aka nada satu entry khas pasal berpetualang ke aceh…nantikan)
Maka sekarang…lagi laa aku berkobar2 nk travel…siyes….tolong laa….tak sabar gile!!!!hoho…

Aku:Moga cita2 aku termakbul….amin….

0 comments:

Post a Comment