sUduT pAnDaNg

sUduT pAnDaNg

Monday, March 5, 2012

WE ARE ALL TO BLAME

Bila dunia menjadi puncak.bila alat jadi tujuan.bila kapitalis meraja maka siapa harus kita salahkan?Bak kata SUM 41 yang melalakkan “we are all to blame”.We want it all right?but yet we don’t want to make any sacrifice but yet we have to sacrifice…ourself and our next generation.Bila hidup mahu itu,mahu ini.Mahu mudah mahu senang.Kemahuan sudah seperti keperluan.Nafsu tak ditahan-tahan.Sudahnya ditunggang nafsu.Sudahnya sendiri yang azab.
Tuhan telah bercakap pada kita dalam kalimahnya.Dalam Ar-rum.Telah jelas kerosakan di langit dan bumi kerana tangan manusia.
TANGAN MANUSIA.
Siapa manusia?Kau.Aku.Dia.Mereka.Kalian.Kami.Anda.Ke anda itu lembu?bukan?Tahu pula menjawab tapi masing-masing cara fikir serupa orang tak diberi akal.Pertukaran tempat nampaknya.Otak di lutut,nafsu di kepala.Chantek.sangat.
Dan kerana material jadi agung.Maka kau sendiri menanggung.Aku bukan menolak pembangunan.Aku sendiri hidup tak melestari alam.Tapi kalaupun aku tak pakai hybrid car,tak pakai nfon perlukah aku diam kalau nyata-nyata loji pembunuh mahu ditubuh?
Tapi anda boleh saja memaki aku:
“Senyap la kau,rare earth tu yang guna buat bateri i-phone kau,BB kau”
Aku jawab
“Syial..aku tak pakai i-phone,BB pon tak”
“Senyap lah kau.bateri dalam nfon bodoh kau pon pakai rare earth”
Baik,aku patut diam.We want it all.with no sacrifice.
Aku tak anti pembangunan.tak anti lestari alam.aku sentiasa lalang.Tapi yang pasti dunia kan rosak kerna tangan kita-kita.Teruslah merosakkannya.Tuhan nak kita tahu dan fikir takde apa yang manusia buat mampu tandingi DIA.Kau konon-konon teknologi kau hebat.Tuhan bagi tsunami,banjir..elok camne kau tanam sisa radioaktif kau tu…bocor jugak dia…mampus jugak sape yang sedut,minum,makan.

P/S:.Buat benda biar pakai otak jangan ikut duit kau boleh lantak.

0 comments:

Post a Comment